info@kantershorecaadvies.nl

+31 (0)78 - 6300 605

Kanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca Advies
Menu
  • Home
  • Wat doen wij
    • Onderzoek
      • Marktonderzoek Horeca
      • Rendementsverbetering
    • Ontwikkeling
      • Business Development
      • Conceptontwikkeling Horeca
      • Uitbesteden & Aanbesteden
    • Management
      • Interim Horeca Management
      • Management Support
      • Bedrijfsdoorlichting Horeca
    • Overig
      • Bemiddeling
      • Juridisch horeca advies & Arbitrage
  • Wie zijn wij
    • Overzicht projecten en opdrachten
  • Blog
  • Contact
  • Smaakmakers

8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.

Categoriesconcepten / conceptontwikkeling / Doelgroepbenadering / gasttevredenheid / Horeca / Horeca Advies / Horeca Concept / Horeca Management / horecaconcept / horecaomzet / horecarendement / Marketing / Marktbewerking / Marktonderzoek / Marktontwikkeling / omzet / Onderscheiden / Onderscheidend vermogen / Strategie / Strategie vormen / Unique Selling Points / USP's

Dennis Oemar Said

3 oktober 2021

0 0

Share this post

8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.

Horeca Concept Ontwikkeling

Een winstgevende horecazaak begint bij het onderzoeken van de mogelijkheden, vertalen van gastbeleving, hun verwachting en onderscheidend vermogen naar een volledig uitgewerkt ontwerp. In deze blog krijg jij 8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.

Dus het ontwikkelen van een onderscheidend en winstgevend horecaconcept bestaat uit 4 fases en 8 stappen. Hierbij beginnen wij met onderzoeken en voorbereiden, daarna ontwerpen we en realiseren het horecaconcept.

Fases Horeca Concept Ontwikkeling
Fases Horeca Concept Ontwikkeling

Wat is een onderscheidend horecaconcept en ontwikkel je dat?

Een horecaconcept is een horecazaak waar alle elementen dusdanig op elkaar zijn afgestemd dat zij inspelen op de verwachtingen van de gasten die er komen. Hierdoor onderscheidt een horecaconcept zich op het moment dat er unieke kenmerken zijn die door gasten gewaardeerd worden en welke andere horecazaken niet hebben.

Bovendien is het ontwikkelen van een onderscheidend horecaconcept dus een kwestie van het kiezen van een doelgroep, onderzoeken wat hun verwachtingspatroon is en dit vertalen naar de elementen de horecazaak.

Op de hotelschool leerde ik dat een horecaconcept bestaat uit product, gedrag en omgeving. Tegenwoordig gebruik ik de 6 (of volgens Edwin Baks 8) P’s van de marketingmix om een uniek concept te ontwikkelen.

6ps voor horeca concept ontwikkeling
6ps voor horeca concept ontwikkeling

Let op! Want hierna volgen de 8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.

  • Marktonderzoek -> doelgroep kiezen -> gastprofiel met verwachtingen vaststellen
  • Gastbelevingsproces uitwerken (bewustwording, overweging, koopbeslissing, herhaling en doorvertellen)
  • Verwachtingen vertalen naar Product, Plaats, Personeel, Prijs, Promotie en Presentatie
  • Onderscheidend vermogen vertalen naar de (hiervoor genoemde) marketingmix.
  • Haalbaarheid en financiering
  • KPI’s, ontwerpproces, marketingstrategie, F&B invulling
  • Ontwerp maken
  • Aanbesteding, bemiddeling en realisatie 

Een goede horecaconcept resulteert in…

Een goed onderzocht, onderbouwd en uitgedacht horeca concept ontwikkel traject resulteert in een horecazaak dat graag en veelvuldig bezocht wordt. Daardoor benut een drukbezocht restaurant circa 80% van haar capaciteit. Bovendien is een zo’n horecazaak eveneens een winstgevend horeca concept. Hierbij is een netto rendement van 25% van omzet haalbaar.

Ik heb ook een video over conceptontwikkeling opgenomen. Deze vind je hier.

Vorig jaar schreef ik ook een blog over conceptontwikkeling. Deze vind je hier.

Wil jij net als professionele horeca ondernemers meer weten over conceptontwikkeling? Ik leg je graag uit hoe!

Maak een afspraak met mij voor een lekker biertje bij jou op het terras of in de zaak. Ik ben bereikbaar via 06-20.795.798 of via www.kantershorecaadvies of info@kantershorecaadvies.nl.

 

 

Tags: analyse, concept, conceptanalyse, concurrentie, database, doelgroep, doelgroep verwachting, Horeca, horeca concept., markt, segmentatiedatabase, Segmenteren

Related Post

29 JANUARI 2022

Horecatrends op het gebied...

Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling. In deze vlog ga ik in...

00

29 JANUARI 2022

10 Horecatrends over...

10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen In deze blog leg ik jullie 10...

00

4 DECEMBER 2021

11 tips over standaardisatie...

11 tips over standaardisatie en kostprijs calculatie in de keuken. Jullie kennen Nico van...

00

16 NOVEMBER 2021

Keukenrendement en...

Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak! Adequaat...

00

27 OKTOBER 2021

Keuzes tijdens het...

In de vorige blog heb ik uitgelegd hoe onderscheidend vermogen ontstaat tijdens het...

00

3 OKTOBER 2021

Conceptontwikkeling van...

Conceptontwikkeling begint met marktonderzoek! In de vorige blog legde ik uit hoe het...

00

Meest recente berichten

  • Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
  • 10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen
  • 11 tips over standaardisatie en kostprijs calculatie in de keuken.
  • Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak
  • Keuzes tijdens het conceptontwikkelproces die leiden tot rendement.

Tags

advies betrouwbaarheid competenties concept Conceptontwikkeling dashboard database doelgroep doorlichting financieel rendement gasten gasttevredenheid grand-cafe groei Haalbaarheid herhaalbezoeken Horeca horeca advies Horecaadvies horecaondernemers horeca rendement Horecarendement Horeca resultaat horecaresultaat inspiratie integriteit keukenrendement lagere kosten leiderschap Marketing markt Marktonderzoek mogelijkheden museum omzet rendement restaurant resultaten Segmenteren strategie terrasomzet terrasverlenging theater vertrouwen winst

© 2020 Kanters Horeca Advies, Alle rechten voorbehouden.
Webdesign: MDWebstudio.nl