8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.
8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.
Horeca Concept Ontwikkeling
Een winstgevende horecazaak begint bij het onderzoeken van de mogelijkheden, vertalen van gastbeleving, hun verwachting en onderscheidend vermogen naar een volledig uitgewerkt ontwerp. In deze blog krijg jij 8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.
Dus het ontwikkelen van een onderscheidend en winstgevend horecaconcept bestaat uit 4 fases en 8 stappen. Hierbij beginnen wij met onderzoeken en voorbereiden, daarna ontwerpen we en realiseren het horecaconcept.

Wat is een onderscheidend horecaconcept en ontwikkel je dat?
Een horecaconcept is een horecazaak waar alle elementen dusdanig op elkaar zijn afgestemd dat zij inspelen op de verwachtingen van de gasten die er komen. Hierdoor onderscheidt een horecaconcept zich op het moment dat er unieke kenmerken zijn die door gasten gewaardeerd worden en welke andere horecazaken niet hebben.
Bovendien is het ontwikkelen van een onderscheidend horecaconcept dus een kwestie van het kiezen van een doelgroep, onderzoeken wat hun verwachtingspatroon is en dit vertalen naar de elementen de horecazaak.
Op de hotelschool leerde ik dat een horecaconcept bestaat uit product, gedrag en omgeving. Tegenwoordig gebruik ik de 6 (of volgens Edwin Baks 8) P’s van de marketingmix om een uniek concept te ontwikkelen.

Let op! Want hierna volgen de 8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept.
- Marktonderzoek -> doelgroep kiezen -> gastprofiel met verwachtingen vaststellen
- Gastbelevingsproces uitwerken (bewustwording, overweging, koopbeslissing, herhaling en doorvertellen)
- Verwachtingen vertalen naar Product, Plaats, Personeel, Prijs, Promotie en Presentatie
- Onderscheidend vermogen vertalen naar de (hiervoor genoemde) marketingmix.
- Haalbaarheid en financiering
- KPI’s, ontwerpproces, marketingstrategie, F&B invulling
- Ontwerp maken
- Aanbesteding, bemiddeling en realisatie
Een goede horecaconcept resulteert in…
Een goed onderzocht, onderbouwd en uitgedacht horeca concept ontwikkel traject resulteert in een horecazaak dat graag en veelvuldig bezocht wordt. Daardoor benut een drukbezocht restaurant circa 80% van haar capaciteit. Bovendien is een zo’n horecazaak eveneens een winstgevend horeca concept. Hierbij is een netto rendement van 25% van omzet haalbaar.
Ik heb ook een video over conceptontwikkeling opgenomen. Deze vind je hier.
Vorig jaar schreef ik ook een blog over conceptontwikkeling. Deze vind je hier.
Wil jij net als professionele horeca ondernemers meer weten over conceptontwikkeling? Ik leg je graag uit hoe!
Maak een afspraak met mij voor een lekker biertje bij jou op het terras of in de zaak. Ik ben bereikbaar via 06-20.795.798 of via www.kantershorecaadvies of info@kantershorecaadvies.nl.