Afgelopen week was ik op bezoek bij een oud-studiegenoot van me aan de Maastrichtse Hogere Hotelschool. Even gezellig bijpraten dacht ik. Nu is dat ook wel gebeurd maar toch liep het gesprek behoorlijk anders dan ik verwacht had. Kern van ons gesprek was ‘horeca resultaten verbeteren’. En alles wat daarmee samenhangt. Blijkbaar zaten zijn slechte resultaten hem heel hoog want één van zijn eerste vragen was: ‘Dennis, ik weet dat het beter moet kunnen maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen en hoe ik kan herkennen wat er beter kan. Dat is toch precies wat jij doet en wel kunt? Help me alsjeblieft!’.

Het werd een goed gesprek over horeca resultaten verbeteren en vooral HOE dat bereikt kan worden. De kern van ons gesprek vind je hieronder.

Het grootste probleem in de horeca: slechte resultaten

Iedereen die de kar trekt in de horeca loopt hier wel eens tegenaan. Hoe kan ik het resultaat van mijn horeca-activiteiten verder verbeteren? En of je nu horecaondernemer, horecamanager of bedrijfsleider in de horeca bent, je krijgt hiermee te maken. Natuurlijk volg je de nieuwsberichten van bijvoorbeeld het CBS zoals: Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal. Maar daar heb je eigenlijk geen tijd voor en al die droge cijfers vind je ook niet zo interessant. En bovendien, hoe kun je dit echt goed vergelijken met jouw eigen bedrijf?

Een lage netto winst is vaak het eerste signaal. Maar realiseer je wel dat winst altijd maar een optelsom is van alles wat daarvoor gebeurt. Denk aan hoge kosten, lage omzet of een slechte productiviteit binnen jouw bedrijf. Of een combinatie hiervan. Ook weet je vaak wel dat het beter moet kunnen maar hoeveel beter? En waar moet je in hemelsnaam beginnen met verbeteren? Als je je dit soort zaken afvraagt dan ben je al goed op weg naar het oplossen van de problemen.

Oplossing: gebruik dashboards!

De oplossing is in de praktijk meestal een stuk eenvoudiger dan je zou verwachten. Door dashboards te gebruiken, kan Kanters Horeca Advies vrijwel altijd betere horeca resultaten voor opdrachtgevers bereiken. Meestal tussen de 10% tot zelfs 60% betere rendementen! Vandaar dat wij zulk leuk werk hebben. We hebben eigenlijk altijd wel goed nieuws te melden.

horeca resultaten verbeteren: voorbeeld dashboard

horeca resultaten verbeteren: voorbeeld dashboard

Hoe werken dashboards?

Een dashboard is eigenlijk niets anders dan een overzichtelijke weergave van de belangrijkste gegevens van jouw horeca onderneming. Denk aan het kassasysteem, de administratie en het roosterprogramma. Door de onderlinge verbanden tussen al deze cijfers te analyseren en ook te vergelijken met vergelijkbare horeca ondernemingen zie je al heel snel waar de verbetermogelijkheden liggen.

Verbeteren resultaat horeca: niet zo moeilijk maar…

Het is dus niet zo moeilijk maar je hebt wel de juiste cijfers van jouw organisatie en de juiste vergelijkingscijfers nodig. Wij bij Kanters Horeca Advies verzamelen deze laatste cijfers al jarenlang. En ook hebben we al jarenlange ervaring met het analyseren van jouw cijfers ten opzichte van de vergelijkingscijfers. Dat maakt het voor ons mogelijk om voor de meeste opdrachtgevers snel de grootste verbetermogelijkheden op te sporen. En natuurlijk concreet te maken hoe je van deze mogelijkheden gebruik kunt maken.

Hoe werkt Kanters Horeca Advies met dashboards?

In grote lijnen komt het erop neer dat we het volgende stappenplan volgen:

  1. Analyseren van omzet en kosten
  2. Verdere analyse van de gasten, denk aan aantal gasten, herkomst en hun verwachtingen. Maar ook hoeveel dergelijke gasten besteden bij andere horecagelegenheden.
  3. Uitgebreide analyse van de kosten. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor inkoop, personeel, verkoop, huisvesting, algemeen en financieringskosten.

Als dit gedaan is, kunnen de kosten en omzet en ook de verhouding daartussen, vergeleken worden met andere horecazaken. Dit heet
benchmarking, lees hier een eerdere blog over dit onderwerp.
Er zijn nu concrete verbetermogelijkheden om de kosten meer in verhouding tot de omzet te brengen.

Vaak verfijnen we bovenstaande analyse met de volgende stappen:

  • Het keukenrendement en servicerendement wordt afzonderlijk bekeken. Zaken als productiviteit, inslag en uitval in de keuken en in de bediening komen hier aan bod.
  • Door onze uitgebreide database zijn we ook in staat om marktkansen voor onze opdrachtgevers te herkennen en te verzilveren.
  • Ook gasttevredenheid kunnen we analyseren! We vergelijken dan de tevredenheid van gasten over de keuken, de bediening en de conceptbeleving met die van de belangrijkste concurrent.

Al met al zijn dit bijzonder nuttige gegevens als je je horeca resultaten wilt verbeteren.

Wil jij eens praten over de mogelijkheden van dashboards om jouw resultaten te verbeteren?
En hoe dat precies voor jouw onderneming mogelijk is? Bel dan eens (078-63.006.05) of mail (info@kantershorecaadvies.nl). Dan maken we een afspraak om hierover te sparren onder het genot van een kop koffie. Natuurlijk is de eerste afspraak geheel vrijblijvend.