Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
In deze vlog ga ik in op trends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
Gastvrijheid in een tijd met minder en duurder personeel. En marktontwikkeling in een sector die hersteld van beperkende maatregelen, onzekerheid en veranderend consumentengedrag. De uitdagingen voor horecakaffers zijn groot. Dus is het handig om te weten wat er op je afkomt. Vandaar de top 5 van horecatrends op het gebied van gasttevredenheid en marktontwikkeling.

Stijgende lonen
Stijgende lonen in de horeca en minder horeca medewerkers zorgt voor krapte en de noodzaak om de arbeidsproductiviteit te verhogen. De meest voor de hand liggende manier is efficiëntie verhogen en automatiseren. Door je daarbij te focussen op logistieke processen in de keuken, in de afwas, achter de bar op bij servicestations in het restaurant bespaar je veel tijd voor medewerkers in de keuken en bediening die ten goede komt van de gastvrijheid aan tafel. De aandacht voor de gasten is onze core business en geeft het meeste voldoening (wat mij betreft dan…).
Vegan
De vegan trend is in 2022 niet meer weg te denken. Waar we in de voorgaande jaren vegan restaurants zagen opkomen, zie je de komende tijd goede vegan gerechten op de menukaart verschijnen. Vegan bereikt de flexitarische fase. De vegan trend sluit ook aan op de behoefte aan een gezonde leefstijl, gezonde voeding en een duurzame samenleving.
Ontbijten buiten de deur
De komende jaren vindt er een grote verschuiving plaats van ontbijt thuis naar ontbijt buitenshuis. Die groei wordt veroorzaakt door millennials. Van alle Nederlanders geven zij verreweg het meest uit aan ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer per week buitenshuis en deze trend zet zich door bij de jongste generatie, de huidige tieners. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren van deze trend.

Gemaksproducten zijn populair
De karakteristieke gehaaste consument is een werkende mannelijke millennial. Hij heeft geld over om regelmatig buiten de deur te ontbijten, lunchen en dineren om tijd te besparen. Er is een sterke groei voor producten die aansluiten bij de gejaagde leefstijl van millennials. Denk aan gemaksproducten , zoals kant-en-klare broodjes to go en versgeperste sapjes die hen helpen tijd te besparen. Behalve snel, moeten de producten ook lekker en gezond zijn.
Grote markt voor premium kant – en klaarmaaltijden
Vrouwen koken volgens het Foodservice Instituut Nederland nog altijd vaker dan mannen, al hebben ze daar vaker geen zin in . Ze ervaren koken vaker dan mannen als een stressvolle aangelegenheid. Kant-en-klaarmaaltijden vormen een alternatief, maar over de kwaliteit zijn we niet tevreden. Een ruime meerderheid van de consumenten (63 procent) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaarmaaltijd ongezonder is dan zelf koken. Dat betekent dat er ruimte is voor premium kant- en-klaarmaaltijden. Producenten staan voor de uitdaging om de versbeleving van hun producten te verbeteren.
Whitepaper over Horecatrends 2022
Ik heb ook een aantal video’s over horecatrends opgenomen op het Youtubekanaal. Andere blogs over horecatrends vind je hier.
Wil je meer weten over trends in de horeca, bestel dan mijn whitepaper over Horecatrends 2022 via info@kantershorecaadvies.nl
Wil je keer kennismaken en sparren over jouw horecazaak? Dan ben ik te bereiken via 078-630.06.05. Ik kom graag bij je langs voor een kennismaking. Het eerste bezoek is altijd geheel vrijblijvend.