Heerlijk, tevreden gasten op jouw terras!
Heerlijk, tevreden gasten op jouw terras!
In de vorige vlogs vertelde ik over onderscheidende terrassen, verlengen van de terrastijd en verhogen van je terrasomzet. In deze blog ga ik in op altijd tevreden gasten ontvangen. Heerlijk, tevreden gasten op jouw terras!
Het mooiste terras van Nederland
heeft volgens de Misset Terras Top 100 het mooiste terras van Nederland. Een mooi terras en zon zijn geen garantie voor succes. Zonder kundige, vriendelijke medewerkers kom je niet ver. Werk nieuwe medewerkers goed in. Veel ondernemers organiseren ‘terrasvergaderingen’ waarin alle medewerkers hun ideeën kwijt kunnen.

Verwachtingen van gasten op jouw terras overtreffen
Wat kun je organiseren om de verwachtingen van gasten op je terras te overtreffen? En wat kun je doen om tevreden gasten op jouw terras te kunnen ontvangen?
- Ik werk nieuwe medewerkers van klanten regelmatig in. Dat doe ik als volgt:
- Begin met het geven van een instructie over de do’s en don’ts op een terras.
- Vervolgens laat ik ze meelopen met een terrashoofd.
- Laat ze ook meedenken met het bedrijf om betrokkenheid te creëren.
- Nieuwe medewerkers krijgen een manual met leuke video’s over hoe alles reilt en zeilt in de zaak. Apprendo heeft daar een handige oplossing voor.
- Tenslotte nodig ik ze uit om de terrasvergadering bij te wonen zodat nieuwe medewerkers voorgesteld worden aan collega’s en ze kunnen worden opgenomen in het team.
- Een duidelijke taakverdeling, goede werkvergaderingen en begeleiding tijdens het werken zijn belangrijk voor het (ambulante) terraspersoneel. Leer medewerkers om te gaan met drukte op het terras. Spijker ze ook de belangrijkste gastvrijheidslessen bij.

Top 10 belangrijkste gastvrijheidslessen op jouw horecaterras
- Begroet alle gasten. Dat geeft mensen een gevoel van warmte, herkenning en welkom zijn.
- Glimlach oprecht en kijk de gast aan bij het communiceren.
- Blijf zichtbaar en laat zien dat je er zin en plezier in hebt.
- Verras de gast naast goed eten en lekker drinken, met iets extra’s (zonnebrandcrème, een glas koud water, bakje water voor de hond)
- Help de gast bij zijn keuze, doe suggesties. Stel vragen waar de gast ‘ja graag’ op kan zeggen.
- Communiceer wanneer onverhoopt iets mis is gegaan of wanneer iets langer duurt
- Geef de gast aandacht. Bouw een band op met de gast. Geef de gast het gevoel bijzonder te zijn.
- Reken zo snel mogelijk af wanneer een gast heeft gevraagd om de rekening. Hierop moeten wachten staat in de Ergernis-top 10 bij de gast.
- Neem vriendelijk afscheid bij het vertrek. Bedank de gast voor zijn komst.
- Houd het terras netjes en schoon.
Creëer het terras voor je gasten waar je zelf het liefst zou zitten. Daarmee geef je je gasten een geweldige tijd en belonen jouw gasten jou met een geweldige fooi! Heerlijk, tevreden gasten op jouw terras!

Contact?
Wil jij net als de ondernemers van Restaurant De Werf het beste terras van Nederland hebben? Ik leg je graag uit hoe! Maak een afspraak met mij voor een lekker biertje bij jou op het terras. Ik ben te bereiken via 06-20.795.798 of via info@kantershorecaadvies.nl.
Of bestel onze whitepaper over “Meer terras rendement” via www.kantershorecaadvies of info@kantershorecaadvies.nl.
Meer lezen?
Wil je meer terrastips lezen? Kijk dan eens hier.
Kijk je liever een video met terrastips? Kijk dan hier.