...

Concurrentieanalyse in de horeca – wat wil jij weten over jouw concurrenten?

‘Er is alweer een nieuwe concurrent geopend. Geen idee wat ze precies aanbieden en hoe hun kaart eruitziet. Of wat voor mensen er werken. Eigenlijk geen idee over alles. Ik word er gewoon een beetje moedeloos van’. Dit hoor ik regelmatig in mijn praktijk als horeca-adviseur. Ook van horecaondernemers met een mooie zaak. Die het lastig vinden om verder te kijken dan hun eigen zaak. En die het lastig vinden om meer te weten te komen van nieuwe en oude concurrenten. Want ook ‘oude’ concurrenten slaan weleens een nieuw pad in. Door nieuwe subsidiemogelijkheden bijvoorbeeld. En dan wil je natuurlijk weten wat zij doen.

Is dit belangrijk? Jazeker is dit belangrijk! Want hoe meer jij van de concurrentie weet, des te beter jij je kunt onderscheiden van die concurrentie. En hoe gerichter jij met jouw gasten kunt communiceren. Waardoor jij meer gasten in jouw zaak zult ontvangen! Dus ja, het is belangrijk. En daarom ga ik in dat soort gesprekken altijd verder met vragen stellen.

‘Wat zou je allemaal willen weten dan?’

Concurrentieanalyse horeca – wat wil jij weten over jouw concurrentie?

Vaak krijg ik dan een antwoord in de trant van: ‘Nou gewoon, hoe hun horecaconcept in elkaar zit. En wat ze aanbieden. En hoe het interieur eruitziet natuurlijk. Dat soort dingen.’ Vaak worden dan dingen genoemd die vrij makkelijk te achterhalen zijn. Loop bijvoorbeeld gewoon eens langs de concurrent en kijk goed. Dan zie je dit vaak vanzelf.

Maar ik weet wat wij bij Kanters Horeca Advies allemaal van horecazaken onderzoeken. Dat is heel veel. En daarom stel ik zeker de volgende vragen:

‘Oh en wil je dan niet weten

  • Hoe hun klanten die concurrent op reviewsites waarderen?
  • En hoe zij scoren op verschillende onderdelen?
  • En zaken als het aantal couverts?
  • Of het aantal gasten?

Is dat niet interessant? Of iets als:

  • Menukaart?
  • Omzet?
  • Rendement?
  • Sfeer & ambiance?
  • Bestedingen?
  • Gastvrijheid?
  • Beleving?

Wil je dat dan niet weten?’

En natuurlijk krijg ik dan als antwoord: ‘Ja natuurlijk wil ik dat weten maar dat kan toch helemaal niet. Toch?’

Toch wel. Concurrentieanalyse in de horeca is een krachtig instrument

Ja, dat kan wel. Wat je moet weten, is dat wij bij Kanters Horeca Advies al vele jaren heel veel gegevens over horecazaken bijhouden. In een concurrentiedatabase. Daardoor heb ik de beschikking over gegevens over alle bovenstaande onderwerpen. En het mooie is dat ik je dat per concurrent kan laten zien.

Bijvoorbeeld actuele gegevens van 1 concurrent of een aantal concurrenten. Die ook nog eens makkelijk in te zien zijn met concurrentiedashboards. Kortom, alles wat je wilt weten over jouw concurrenten. Op een makkelijke manier in te zien. Dat kan ik je leveren.

Samengevat: concurrentieanalyse, concurrentiedatabase en -dashboard

Ja, concurrentieanalyse is belangrijk in de horeca. Voor jou als horecaondernemer. Of als manager of bedrijfsleider. Als jij de cijfers van jouw concurrenten kent van belangrijke onderwerpen. Dan heeft jouw zaak grote voordelen. Niet alleen kun je beter communiceren met jouw gasten. Ook kun je veel sneller reageren op belangrijke veranderingen bij jouw concurrenten. Of zie je wél de ‘gaten’ in de markt waar je op kunt inspelen.

Natuurlijk wil je ook de beschikking hebben over actuele en relevante cijfers. En makkelijk beschikbaar in overzichtelijke concurrentiedashboards. Graag help ik je daarbij.

Wil jij ook weten wat jouw concurrenten doen? Oude en nieuwe concurrenten? Wil jij ook niet meer het gevoel hebben dat je achter de zaken aanloopt? Maar dat jij zelf het tempo bepaalt in jouw omgeving? Dat jij diegene bent waarover men denkt: hoe doet hij/zij dat toch?

Dan wordt het tijd voor een gesprek. Bel of mail mij. En we praten verder over jouw mogelijkheden.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

Meer lezen over concurrentieanalyse en marktontwikkeling? Dit is een eerder blog over dit superinteressante onderwerp.

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.