Starten in de horeca – hoe zit ’t met concurrenten? En consumenten?

Of je nu een restaurant wilt starten of een hotel. Of misschien toch dat café waar je al jaren over droomt. Natuurlijk wil je weten welke concurrentie jij kunt verwachten met je goede nieuwe idee. Daar kun je, maar moet je ook, onderzoek naar laten doen.

Het maakt dan niet uit of het je zesde restaurant is of je eerste café. Je moet gewoon weten welke concurrenten er zijn. En wat zij doen. Met welke resultaten. Niet alleen om de bedreigingen van je nieuwe horecazaak realistisch in te kunnen schatten maar ook om precies te weten te komen waar jouw kansen liggen. En dat laatste is eigenlijk nog belangrijker ook. Want kansen zullen er altijd zijn. Ook in moeilijke tijden.

Starten in de horeca: wat wil je weten?

Natuurlijk wil je weten hoe de kostenkant van een op te starten horecabedrijf in elkaar zit. Of welke kosten het nieuwe horecaconcept met zich meebrengt. Zaken als huur, personeel, verzekeringen, belastingen enzovoort enzovoort. Je moet deze zaken gewoon echt weten. Maar het positieve van het grootste deel van de kostenkant is dat dit allemaal wel zo’n beetje bekend is. Dus ja, de kostenpost salarissen kan heel goed ingeschat worden. Net als de andere kostenposten. Die kant van een nieuwe horecazaak is daarom niet moeilijk te begroten voor een ervaren horeca-adviseur.

De opbrengstenkant van een startende horeca-onderneming is minder zeker. Er moeten dan vragen beantwoord worden zoals:

  • Zal mijn horecaconcept wel aanslaan? Volg ik de juiste strategie?
  • Zullen er voldoende gasten zijn?
  • Wat is mijn doelgroep en is die voldoende groot?
  • En geven zij wel voldoende uit bij mij? Welke gemiddelde besteding heb ik nodig?
  • Heb ik wel genoeg onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten?
  • Kunnen concurrenten mijn idee niet heel snel kopiëren als het aanslaat?
  • Waarom zouden gasten voor mij kiezen en niet voor een concurrent?
  • Enzovoort

Ja, dit is slechts een beperkt deel van de vragen die allemaal beantwoord moeten worden. Maar laat je nu niet ontmoedigen! Ik kan ook jou uitstekend adviseren. Net zoals ik vele andere startende horeca-ondernemers heb geholpen. En dat geldt ook voor ervaren horeca-ondernemers die nieuwe horecaconcepten in de markt willen zetten.

Met de juiste gegevens kun je alle vragen beantwoorden

Sommige vragen zijn makkelijk te stellen maar lastig te beantwoorden. Simpelweg omdat je niet altijd de juiste gegevens beschikbaar hebt om een vraag te kunnen beantwoorden. Voor een aantal vragen in bovenstaande lijst zou het bijvoorbeeld heel fijn zijn als jij weet hoe jouw doelgroep in elkaar zit.

  • Hoeveel mensen zitten er in?
  • Wat hebben zij te besteden?
  • Wat verwachten zij?
  • Enzovoort.

Deze lijst is vrijwel eindeloos aan te vullen. Maar dit kan dus gewoon. Het verzamelen van deze gegevens is namelijk iets dat wij al jaren doen. In onze segmentatiedatabase met daarin de gegevens van 8 miljoen (!) huishoudens. Daardoor kunnen we vrijwel alle vragen beantwoorden die met consumenten te maken hebben.

Database segmentatie en concurrentie

Onderzoek nodig voor starten in de horeca!

Niet alleen consumentenvragen, ook concurrentenvragen!

Als je weet wat jouw doelgroep wil dan ben je al heel ver. Toch is er nog meer om uit te zoeken. Je moet bijvoorbeeld ook weten welke concurrenten je zult hebben. Misschien zijn er al horecazaken die precies doen wat jij ook wilt gaan doen. Het zal je niet verbazen dat Kanters Horeca Advies ook dit soort gegevens verzamelt. Daar hebben we al jaren onze concurrentiedatabase voor. Met daarin de gegevens van zo’n 64.000 horeca-ondernemingen. Allemaal gegevens waar jij je voordeel mee kunt doen.

Het resultaat van de afnemers- en concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse en Afnemersanalyse nodig voor bedrijfsplan

Resultaat – goed bedrijf

Als je je realiseert hoeveel goede en actuele gegevens ik kan gebruiken om jou te adviseren dan zal het je niet verbazen dat ik al vele succesvolle analyses heb voltooid. Gecombineerd met mijn vele jaren ervaring heeft dit geleid tot vele succesvol opgestarte horecazaken!

Starten in de horeca: wil je meer weten?

Wil je meer lezen over concurrentieanalyse in de horeca en onze concurrentiedatabases of andere gerelateerde onderwerpen, kijk dan eens op www.kantershorecaadvies.nl. Je kunt trouwens ook mijn vlogs op YouTube over dit soort onderwerpen bekijken. En als je je dan gelijk even abonneert, hoef je niets meer te missen.

Helemaal goed kan ik je natuurlijk helpen als we persoonlijk contact hebben. Bel of mail mij met je vraag en dan help ik je graag verder.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl