Marktbewerking Toti Oven

Toti Italy – dé echte pizza-oven

Marktontwikkeling is het thema van de komende blogs. Een heel belangrijk thema want met marktontwikkeling zul je nieuwe gasten aantrekken. Ook in lastige tijden! Nu eerst een recent praktijkvoorbeeld.

In januari opende een klant zijn nieuwe zaak in Roosendaal: Toti Italy Pizza & Pasta. Een prachtige zaak met heel veel pluspunten, onder andere een heel gave pizza-oven. Voorlopig nog alleen voor thuisbezorgen en afhalen. Maar na Corona kunnen gasten er ook gezellig komen eten en drinken. Onder het genot van sfeervolle muziek, een mooie inrichting en gastvrije bediening.

De eigenaren (Nico en Susanna) wilden van tevoren weten hoe zij hun lokale markt konden bewerken om meer gasten te krijgen. Lees in deze blog meer over ons gesprek over marktontwikkeling in de horeca.

Ook meer gasten? Marktontwikkeling!

Ik heb altijd heel veel te vertellen over marktontwikkeling. En hoe je daardoor meer gasten zult krijgen. Maar omdat ik bij Nico en Susanna snel naar de kern wilde, vertelde ik alleen de hoofdlijnen. ‘Er zijn verschillende manieren waarop je een horecamarkt kunt ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld door een nieuwe keuken te introduceren in jouw regio, denk aan Surinaams. Ook kun je allerlei vernieuwingen doorvoeren in bestaande gerechten en keukens. En je kunt de lokale markt bewerken en zo meer gasten krijgen. Vooral die laatste mogelijkheid is relevant in jullie situatie’.

Ken je klant

‘Stel je nou eens voor dat je weet wat jouw doelgroep is en hoe groot die doelgroep bij jou in de omgeving is. En stel je nu ook eens voor dat je hun verwachtingen kent. Bijvoorbeeld op het gebied van eten, drinken en inrichting. Dat zou pas echt mooi zijn, toch? Nou, dat is precies wat ik je kan bieden’, zei ik in ons gesprek tegen Nico en Susanna. ‘Nog mooier is het natuurlijk als je weet hoe je die doelgroep kunt bereiken. En er goed mee kunt communiceren. Ook daar kan ik je bij helpen’.

Marktsegmentatie vormt basis voor marktontwikkeling

‘Voor alle vormen van marktontwikkeling heb je natuurlijk de best mogelijke cijfers nodig. Je moet bijvoorbeeld weten hoe groot jouw doelgroep is en wat het besteedbare inkomen van jouw doelgroep is. En dan moet dat ook nog eens bekend zijn in jouw postcodegebied. Want je hebt er niets aan om te weten hoe die cijfers in de stad honderd kilometer verderop zijn! Dit wordt marktsegmentatie genoemd’, ga ik verder.

Kanters Horeca Advies heeft alle belangrijke cijfers

Marktontwikkeling - interieur is belangrijke variabele voor doelgroep

Het nieuwe interieur Toti Italy is bijzonder geslaagd!

‘En die cijfers, uit onze eigen (!) segmentatiedatabase, gebruik ik heel vaak als horeca-adviseur. Omdat de cijfers van Kanters Horeca Advies echt een schat aan informatie bevatten. Zo zijn alle inwoners van een postcodegebied ingedeeld in groepen, in segmenten. Per groep weten we wat de behoefte aan horeca is. Bovendien kunnen we op basis van deze cijfers een profiel van de doelgroep samenstellen. Dat kan omdat we ook weten wat de verwachtingen van iedere groep op het gebied van eten, drinken en muziek zijn. En ook weten we hoe belangrijk de inrichting en het gastvrije gedrag van de horecamedewerkers voor iedere groep zijn.’, vertel ik.

Meer gasten? Het kan met de juiste cijfers!

‘Met deze cijfers en mijn ervaring natuurlijk, kan ik al mijn klanten helpen om een goed en gedegen plan op te stellen. Dus ook een plan om meer gasten te krijgen. Omdat ik weet waar die mogelijke gasten zich bevinden, hoe ze jij ze kunt benaderen op de juiste manier en hoe je hen kunt verleiden. Maar ook of het wel jouw moeite waard is om er achteraan te gaan. Denk dan bijvoorbeeld aan de financiële mogelijkheden van deze doelgroepen.’, besluit ik.

Marktontwikkeling en marktbewerking: goede start Toti Italy

Natuurlijk is er meer besproken maar hierboven staat de kern. Nico en Susanna hebben samen met mij het plan ontwikkeld om Toti Italy in Roosendaal te starten. Middenin een moeilijke tijd. Toch is het nu ook mogelijk om succes te hebben. Dat blijkt uit de harde cijfers van Toti Italy dat gewoon goed draait. Als je maar weet waar je aan begint en hoe de belangrijke cijfers er uitzien. Bezoek de website eens: Toti Italy, dan zie je het zelf.

Wil jij ook weten hoe je meer gasten in jouw horecazaak kunt krijgen? Of hoe je beter met jouw doelgroep kunt communiceren? Of hoe je ze kunt verleiden om jouw zaak te bezoeken? Met een effectieve marktbewerking zul je meer gasten krijgen. En nog meer trouwens. Te mooi om waar te zijn? Nee hoor, helemaal niet. Neem contact met me op zodat ik je verder kan helpen.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said

T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

In de blogs die de komende weken verschijnen, gaan we inhoudelijk in op hoe wij de markt met behulp van de cijfers uit de segmentatiedatabase kunnen ontwikkelen. Kun je niet wachten? In deze eerder geschreven blog vind je meer over het aantrekken van nieuwe doelgroepen.