Concurrentie in de horeca – wat doen mijn concurrenten?

Het is nu april 2021. Alweer meer dan een jaar hebben we in de horeca te maken met vergaande Coronamaatregelen. Daar moesten we natuurlijk wat mee. En inmiddels heeft een groot deel van de horeca-ondernemers die ik spreek, nieuwe activiteiten ontwikkeld. Denk aan:

  • Thuisbezorgen van kwalitatief goede maaltijden
  • Mogelijkheid om deze maaltijden op te laten halen
  • Online activiteiten zoals een online wijnproeverij
Concurrentie in de horeca - thuisbezorgen & afhalen

Nieuwe activiteiten in de horeca – thuisbezorgen & afhalen


Dat was nodig. En het heeft ons allemaal ook weer nieuwe mogelijkheden laten zien. Want dat het bezorgen en ophalen van maaltijden en wat daar bij hoort, zal blijven, is volkomen duidelijk.

Ook heeft de situatie duidelijker dan ooit laten zien hoe belangrijk de functie van de horeca in onze maatschappij is. Niet alleen verdienen we in de horeca ongeveer 5% van alles wat in Nederland verdiend wordt.  En kunnen onze gasten eigenlijk ook niet meer wachten tot ze gewoon weer eens op een terrasje kunnen gaan zitten voor een hapje en een drankje. Of gewoon met vrienden afspreken bij een kroeg om samen een biertje te drinken. Of twee. Misschien drie. Of lekker naar live muziek luisteren. Het zal gebeuren, ook jij gaat weer gasten ontvangen.

Maar, wat gaat jouw concurrent doen? En hoe kom jij daar snel achter?

 

Voordelen maaltijden thuisbezorgen of laten ophalen

Concurrentie in de horeca - uitbreiding activiteiten

Uitbreiding activiteiten horeca – thuisbezorgen & afhalen

Weinig horeca-ondernemers zullen teruggaan naar de situatie dat er alleen gasten ontvangen worden. En dat er weer gestopt wordt met bijvoorbeeld het thuisbezorgen van maaltijden. Dat is logisch want de voordelen van thuisbezorgen/laten ophalen kunnen groot zijn. Natuurlijk kan er zo meer omzet behaald worden. Je bent immers niet meer gebonden aan een aantal zitplaatsen. En de bezetting van de keuken zal ook stijgen omdat een deel van de werkzaamheden prima voorbereid kan worden. Dat zijn belangrijke voordelen!

Maar ook bied je andere mensen een laagdrempelige manier om met jouw gerechten kennis te maken. En dat zal ook weer positief uitpakken voor jouw naamsbekendheid. Andersom kan trouwens ook. Want als jouw gerechten niet voldoen aan de verwachtingen van de klanten dan zal jouw bedrijf heel snel en negatief op social media staan. De kwaliteit van de thuisbezorgmaaltijden moet dus uitstekend in orde zijn. Dat is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Ik kan je daar prima bij ondersteunen.

Maar ook hier geldt weer: wat doet of gaat jouw concurrent doen? En hoe kom jij daar snel achter?

Concurrentie in de horeca – wat doen mijn concurrenten?

Vorige week nog sprak ik Jolieke over dit onderwerp. Nieuwe activiteiten ontwikkelen en de voordelen daarvan. Zo begonnen we ten minste het gesprek. Want binnen de kortste keren begon zij over haar concurrenten. En dat het niet mogelijk is om te weten te komen wat zij doen. En welk succes zij daarmee behalen. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Toen ik Jolieke vertelde over de mogelijkheden die wij hebben om haar concurrenten te analyseren, sloeg dat gevoel snel om. Wat ik haar vertelde en wat jij moet weten, is dat we bij Kanters Horeca Advies al vele jaren gegevens bijhouden over vrijwel alle horecazaken in Nederland. Van 64.000 horecazaken om bijna precies te zijn. De laatste tijd besteed ik daarbij speciale aandacht aan concurrentie op het gebied van bezorgen/laten ophalen van maaltijden. En ook de vraag van de consument naar dit soort maaltijden wordt bijgehouden. Met als gevolg dat ik wel die vragen van Jolieke goed en onderbouwd kan beantwoorden.

Voordelen onderzoek naar concurrenten

Als je weet wat je concurrenten doen, kun je vele voordelen behalen. Denk aan:

  • Snel en juist reageren op concurrentie
  • Je onderscheidend vermogen optimaliseren
  • Goed inspelen op wensen van klanten
  • Leren van wat zij goed/slecht doen
  • Leren wat werkt en wat niet
  • Juiste investeringen doen en financieel goede resultaten behalen
  • Enzovoort

En het is dus helemaal niet zo moeilijk als Jolieke en jij misschien ook wel, denkt! Wat je bijvoorbeeld kunt leren van je concurrenten is hoe zij omgaan met het leveren van  flessen wijn en wijnpakketten. Of hoe zij omgaan met zaken als servies, bloemen en diverse kleine lekkernijen die al dan niet op de kaart staan. Of hoe je net dat stapje extra kunt doen om de klant positief te verrassen. En zo de klant blij kunt maken.

Want dat wil je, blije klanten!

Wil jij eens met mij overleggen hoe je jouw concurrentie kunt laten onderzoeken? En welke acties jij dan kunt ondernemen om meer blije klanten te krijgen? Neem gewoon eens contact met me op zodat ik je over de mogelijkheden kan bijpraten.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

Kijk ook eens naar de vlog op YouTube over concurrentie in de horeca! Deze video start in een nieuw scherm.

Wil je meer blogs lezen die ik heb geschreven over dit onderwerp? Kijk hier eens naar. En deze blog gaat ook over concurrentieanalyse.