info@kantershorecaadvies.nl

+31 (0)78 - 6300 605

Kanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca Advies
Menu
  • Home
  • Wat doen wij
    • Onderzoek
      • Marktonderzoek Horeca
      • Rendementsverbetering
    • Ontwikkeling
      • Business Development
      • Conceptontwikkeling Horeca
      • Uitbesteden & Aanbesteden
    • Management
      • Interim Horeca Management
      • Management Support
      • Bedrijfsdoorlichting Horeca
    • Overig
      • Bemiddeling
      • Juridisch horeca advies & Arbitrage
  • Wie zijn wij
    • Overzicht projecten en opdrachten
  • Blog
  • Contact
  • Smaakmakers
Horeca doelgroepen doelgericht bereiken

Horeca doelgroepen doelgericht bereiken

CategoriesDoelgroep / Doelgroepbenadering / gasttevredenheid / Geen categorie / Horeca Management / Marketing / Marktsegmentatie / Segmenteren

Dennis Oemar Said

11 juni 2021

1 0

Share this post

Horeca doelgroepen kiezen, is een heel belangrijk onderdeel van ondernemen in de horeca. Als horeca-ondernemer moet je altijd duidelijke keuzes maken. Ook over de gasten die je wilt aantrekken. Dan geef je je gasten namelijk ook een reden om voor jou te kiezen. Of om nog een keer terug te komen. En dat wil jij als horeca-ondernemer.

Horeca doelgroepen kiezen – hoe doe je dat?

Om jouw horeca doelgroepen goed te kunnen kiezen, moet je de markt segmenteren. Segmenteren is het indelen van de markt in groepen consumenten. Indelen in doelgroepen dus. Dat doe je met behulp van kenmerken. En weet jij welke behoeftes en koopgedrag zij hebben. Daardoor zul je deze groepen beter met je marketing kunnen benaderen. En heel doelgericht jouw gewenste gasten bereiken. Niet schieten met hagel maar Focus op Resultaat.

Horeca doelgroepen doelgericht bereiken
Horeca doelgroepen doelgericht bereiken: Focus op Resultaat!

Uit eigen ervaring vertel ik je graag horecasuccesverhalen over het kiezen van de juiste doelgroepen.

Het belang van segmentatie

‘Waarom is het kiezen van een doelgroep dan zo belangrijk?’ zou je je kunnen afvragen. Goede vraag. Je kunt dan denken aan:

  • Klant A levert je meer omzet op dan klant B. Welke klant heb jij liever?
  • Nieuwe klant C levert je meer omzet op dat nieuwe klant D. Wat is jouw voorkeur?
  • Hoe meer jij weet van klant A en klant C hoe beter je ze kunt bereiken!

En ja, dat betekent dus ook dat je je huidige klanten beter moet leren kennen. Want als je weet wat de kenmerken van je huidige ‘beste’ klanten zijn dan kun je daar op inspelen. Bijvoorbeeld door die kenmerken te gebruiken om op Social Media jouw gewenste klanten te benaderen. Hoe meer je weet, hoe beter dus. En in plaats van Social Media kun je ook het plaatselijke ‘sufferdje’ lezen. Of het sponsoren van een sportvereniging. Als je je klant goed kent dan is je kans op succes veel groter.

Heb jij tijd voor marktsegmentatie?

Als je doelgericht je horeca doelgroepen wilt benaderen dan moet je eigenlijk zo veel mogelijk weten. Maar heb jij dat wel eens gedaan? Weet je hoe dat werkt? Heb je daar de tijd, kennis en de middelen voor? Nee? Mijn collega’s en ik bij Kanters Horeca Advies wel! Onze segmentatiedatabase houdt van 8 miljoen Nederlandse huishoudens zo’n 1000 criteria bij. Op postcodeniveau! Zo zijn wij in staat om groepen consumenten te onderscheiden. Dit zijn groepen die onderling genoeg van elkaar verschillen. Binnen die groepen zijn de overeenkomsten tussen de consumenten groot. Zo bereik je deze doelgroepen doelgericht. Het zal je duidelijk zijn dat het gebruik van onze database belangrijke voordelen voor jou zal hebben.

Segmentatiedatabase in hoofdlijnen

  • Gegevens 8 miljoen huishoudens
  • 1.000 verschillende criteria
  • Op postcodeniveau dus gedetailleerd
  • Voorbeelden criteria: merkkeuze & vakantievoorkeuren
  • Andere voorbeelden: winkelgedrag & horecagebruik
  • Goed bruikbaar voor bepaling horeca doelgroepen

Deze segmentatiedatabase onderhouden wij al jaren zelf. Er zit een schat aan informatie in. En door de ervaring van de horecaconsultants van KHA zetten we deze schat met succes in voor onze opdrachtgevers.

Segmentatie horeca database om doelgroep te beschrijven
Segmentatiedatabase: om doelgroep wél te bereiken

Koppeling met andere databases

Behalve deze onderhouden we nog andere databases:

  • De concurrentiedatabase: gegevens over 64.000 horecazaken
  • De demografiedatabase: op postcodeniveau onder andere: aantallen inwoners, leeftijden en inkomensniveaus
  • De reviewdatabase: door consumenten ingevulde gegevens op reviewsites en eventueel Facebook en Google

De gegevens uit deze databases zijn te combineren. Zo kom jij nog meer te weten over jouw doelgroepen. En weet je bijvoorbeeld of jouw doelgroep voldoende groot is en ook genoeg te besteden heeft.

Horeca doelgroepen doelgericht bereiken

Segmenteren levert je hele grote voordelen op als horeca ondernemer. Zeker als je de juiste strategische modellen en data gebruikt. Ben je ook nieuwsgierig geworden naar die mogelijkheden? Mail of bel mij dan eens een keer met je vraag en dan help ik je graag verder.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

Op KantersHorecaAdvies.nl vind je heel veel interessante blogs die over de horeca gaan. Bijvoorbeeld over ‘hoe je meer gasten krijgt’. Of over het ‘verbeteren van horeca resultaten met dashboards’.

Wil je mijn vlogs volgen? Kijk dan eens op YouTube. En als je je dan gelijk even abonneert, hoef je niets meer te missen.

Tags: Conceptontwikkeling, Haalbaarheid, Horecaadvies, rendement

Related Post

29 JANUARI 2022

Horecatrends op het gebied...

Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling. In deze vlog ga ik in...

00

29 JANUARI 2022

10 Horecatrends over...

10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen In deze blog leg ik jullie 10...

00

16 NOVEMBER 2021

Keukenrendement en...

Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak! Adequaat...

00

27 OKTOBER 2021

Keuzes tijdens het...

In de vorige blog heb ik uitgelegd hoe onderscheidend vermogen ontstaat tijdens het...

00

3 OKTOBER 2021

Conceptontwikkeling van...

Conceptontwikkeling begint met marktonderzoek! In de vorige blog legde ik uit hoe het...

00

3 OKTOBER 2021

8 tips voor het ontwikkelen...

8 tips voor het ontwikkelen van een onderscheidend horeca concept. Horeca Concept...

00

Meest recente berichten

  • Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
  • 10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen
  • 11 tips over standaardisatie en kostprijs calculatie in de keuken.
  • Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak
  • Keuzes tijdens het conceptontwikkelproces die leiden tot rendement.

Tags

advies betrouwbaarheid competenties concept Conceptontwikkeling dashboard database doelgroep doorlichting financieel rendement gasten gasttevredenheid grand-cafe groei Haalbaarheid herhaalbezoeken Horeca horeca advies Horecaadvies horecaondernemers horeca rendement Horecarendement Horeca resultaat horecaresultaat inspiratie integriteit keukenrendement lagere kosten leiderschap Marketing markt Marktonderzoek mogelijkheden museum omzet rendement restaurant resultaten Segmenteren strategie terrasomzet terrasverlenging theater vertrouwen winst

© 2020 Kanters Horeca Advies, Alle rechten voorbehouden.
Webdesign: MDWebstudio.nl