...

Iedere horecaondernemer en bedrijfsleider in de horeca weet hoe belangrijk dit is: rendementsbewaking. Deze blog beschrijft eenvoudige – maar krachtige – mogelijkheden om het rendement in uw horecaonderneming in de gaten te houden.

Rendementsbewaking: van papieren rapportages….

Nog niet zo heel lang geleden was het een behoorlijk gedoe als u wilde weten wat het rendement van uw zaak was. Meestal ontkwam u er niet aan om eerst stapels facturen en andere papieren bij de boekhouder te brengen. Deze moesten dan verwerkt worden. Vervolgens werd u uitgenodigd om de papieren rapportage samen door te nemen. Rendementsbewaking was lange tijd een lastige kwestie.

…naar digitale rapportages

Met de huidige technologie is dit een stuk eenvoudiger geworden. Natuurlijk, er moeten nog steeds facturen en andere zaken verwerkt worden. Maar gelukkig kan dat vaak geautomatiseerd. En één van de grootste voordelen van de digitale snelweg is dat de rendementen tegenwoordig automatisch berekend kunnen worden. Er is dan altijd een actueel overzicht van de resultaten.

Planning & Control

Planning & Control

Financiële dashboards in de horeca

Tijdens mijn adviesgesprekken over rendementsbewaking bespreek ik vaak digitale rapportagemogelijkheden zoals dashboards. Een traditioneel financieel dashboard toont op een visueel aantrekkelijke manier, financiële gegevens zoals:

  • Omzet per periode
  • Kosten per periode
  • Productiviteit in keuken en van bediening
  • Keuken- en barrendementen
  • Begrotingen & afwijkingen
  • Et cetera

Door een uitgebalanceerd samenspel van tabellen, grafieken, metertjes en kleuren weet u in 1 oogopslag wat u wilt weten. Bovendien kunnen ook verschillende periodes onderling vergeleken worden. Dit geeft een goed inzicht in de actuele financiële gang van zaken.

Dynamische dashboards in de horeca

Een financieel dashboard is voor vele horecaondernemingen al een belangrijke verbetering. Ik adviseer echter om gebruik te maken van een dynamisch dashboard. Een dynamisch dashboard gaat nog een paar stappen verder dan een financieel dashboard. In een dynamisch dashboard kunt u bijvoorbeeld ook niet-financiële gegevens bijhouden en analyseren, zoals:

  • Uw marktpositie ten opzichte van concurrenten
  • De gasttevredenheid op reviewsites
  • Marktkansen bij nog niet bereikte doelgroepen

En dat zijn belangrijke verbeteringen ten opzichte van puur financiële dashboards. Natuurlijk zijn de financiële gegevens uiterst belangrijk. Maar het gevaar bestaat dat dan alleen nog maar op de eigen onderneming gefocust wordt. Door ook te kijken naar de genoemde niet-financiële gegevens, naar de omgeving als het ware, ontstaat een completer beeld. U weet beter hoe de zaak er echt voorstaat en waar er verbeterpunten zijn en commerciële kansen liggen.

dynamisch dashboard

dynamisch dashboard

Dynamische dashboards: voordelen in de bedrijfsvoering

Dynamische dashboards zorgen niet alleen bij de horecaondernemers voor meer inzicht in het rendement van de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het betrekken van de bedrijfsleiders bij het planning & control-proces en het opstellen van de begroting. Door hen verantwoordelijk te maken voor eventuele afwijkingen van de resultaten wordt ook hun inzicht vergroot. Een dynamisch dashboard maakt het voor zowel de ondernemer als de bedrijfsleider mogelijk om de laatste resultaten te bekijken. Daardoor kan er veel eerder actie ondernomen worden als dat nodig is. De dashboards die ik adviseer zijn te gebruiken op bijvoorbeeld smartphones, tablets en laptops waardoor het gebruiksgemak gegarandeerd is.

Benchmarking: uw resultaten vergelijken met de concurrentie

Weten wat de marktpositie is van uw horecazaak ten opzichte van de concurrentie klinkt te mooi om waar te zijn, toch? Om dat toch voor u te kunnen realiseren beschikt Kanters Horeca Advies over uitgebreide kennisbanken met alle relevante kengetallen. Zowel landelijke als regionale kengetallen. Daardoor kan ik u toch een goed inzicht geven in uw marktpositie. En door mijn langdurige en uitgebreide ervaring in de horeca kan ik u ook uitstekend adviseren welke marktkansen nog niet bereikte doelgroepen bieden.
De conclusie: dynamische dashboards maken een echte focus op resultaat mogelijk!

Meer weten?

Natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen over rendementsbewaking, planning & control en benchmarking en de instrumenten zoals dynamische dashboards die er zijn om dit te verbeteren. Wilt u ook meer weten? Bel me dan eens (078-63.006.05) of mail me (info@kantershorecaadvies.nl). Dan maken we een afspraak om hierover te sparren onder het genot van een kop koffie. Natuurlijk is de eerste afspraak geheel vrijblijvend.

Meer lezen over Productiviteit en roosteren in de horeca

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.