...
“Better service, low prices” voor personeel, hoe doe je dat in deze tijd?

Ezelsbruggetje 30-30-30

Het doel van elke horeca ondernemer is rendement maken met zijn horeca onderneming. Een handig ezelsbruggetje is 30-30-30. 30% van omzet besteed je aan inkoop, 30% aan personeel en 30% aan overige kosten. Dan hou je 10% winst over. 10% is ook het gemiddelde rendement van de horecasector.  Mijn klanten hebben gemiddeld 20% winst en de ambitie ligt hoger! Lage personeelskosten door goed roosteren en bewaken van de productiviteit is daarbij de gouden regel.

Winst verhogen

“Better service, low prices” voor personeel, hoe doe je dat in deze tijd?  Netto winst verhogen door personeelskosten te verlagen is een haalbare strategie als de onderneming stuurt op roosteren, productiviteit en kennisontwikkeling. Ik help veel horeca ondernemers met het verlagen van de personeelskosten door hen een aantal dingen te leren. Daarom volgen hierna 10 tips die je gaan helpen om de personeelskosten te verlagen.
Personeelskosten horeca - hoe kun je je productiviteit verbeteren met dashboards?

Productiviteit medewerkers verbeteren – personeelskosten in verhouding tot omzet

10 tips over lagere personeelskosten

  1. Maak personeelskosten inzichtelijk door uren en salarissen aan elkaar te koppelen. Je kunt dit zelf doen in Excel, via een professionele applicatie zoals Linda of via een dashboard.
  2. Laat medewerkers niet te vroeg beginnen met werken en stuur ze niet te laat naar huis. Hiermee hou je de productiviteit op peil.
  3. Hou gedurende het servies de productiviteit bij. De productiviteit zijn de personeelskosten ten opzichte van de omzet. Het personeel in de keuken en het restaurant mag maximaal 25% van de omzet zijn.
  4. Stuur medewerkers op tijd naar huis als het aantal gasten dat toelaat. Daardoor hou je zelf grip op de productiviteit en personeelskosten.
  5. Laat mis en place, schoonmaak en onderhoud werkzaamheden tijdens de rustige uren uitvoeren. En maak een checklist zodat alle medewerkers weten wat er gedaan moet worden.
  6. Besteed maandelijks tijd aan het verbeteren van kennis van medewerkers. Dat kan zijn op het gebied van drank-spijs combinaties, productkennis (wijnen, bieren, cocktails, ingrediënten, bereidingen), maar ook uit te voeren werkzaamheden, suggestieve verkoop, upselling en gastvrij gedrag.
  7. Analyse en evalueer je bedrijfsdoelen in het algemeen en personeelskosten en productiviteit in het bijzonder. Betrek medewerkers daarbij en waardeer hun ideeën door er iets mee te doen. Inspireren en motiveren werkt winstverhogend!
  8. Als de gelegenheid zich voordoet, denk dan eens na over het vernieuwen van je horecaconcept waarbij je in het ontwerp uitgaat van minder arbeid. Dus kortere looplijnen, minder arbeid door automatisering in de keuken, in de bediening en achter de bar, werken met bestelapps, robotisering of gewoon een ander horecaconcept zoals Backwerk of Freshly Chopped.
  9. Selecteren van goed personeel: Hire for Attitude, Train for Skills!
  10. Vind je het lastig om te praten over personeelskosten of zit je vast met het veranderen om personeelskosten te verlagen, praat dan eens met een collega, een leverancier of een adviseur.
“Better service, low prices” voor personeel, zo doe je dat dus!
Horeca advies

Horeca advies

De vlog over “Better service, low prices” voor personeel vind je hier. Een andere blog over het verlagen van personeelskosten vind je hier. Deze kennis deel ik graag met u. Bel me eens (078-63.006.05) of mail me (info@kantershorecaadvies.nl). Dan maken we een afspraak om hierover te sparren onder het genot van een kop koffie. Natuurlijk is de eerste afspraak geheel vrijblijvend.
Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.