Personeelskosten in de horeca mogen niet meer dan 30% van de omzet bedragen. Dat is een van dé bekendste vuistregels in de horeca. Natuurlijk kan dit in jouw situatie afwijken door hele goede redenen. Maar het geeft zeker een goed uitgangspunt om naar je personeelskosten te kijken. Een goed uitgangspunt alleen is echter niet genoeg. Je moet ook een volledig inzicht hebben in alles wat met je medewerkers te maken heeft. En dat is niet zo moeilijk voor elkaar te krijgen. Met een dashboard.

Dit is de derde blog in een reeks van vijf over dashboarding in de horeca. De eerste twee blogs kun je hier en hier vinden.

Te veel medewerkers voor de omzet

Tja, deze situatie heb jij zeker ook weleens meegemaakt. Je hebt te veel mensen ingeroosterd voor een avond. Of je medewerkers hebben te veel tijd nodig om de ruimte weer netjes te krijgen. Of het klaarzetten van alles begint te vroeg waardoor er veel tijd niet efficiënt gebruikt wordt.

Een open deur maar wel heel belangrijk: de personeelskosten in de horeca worden voor het grootste deel bepaald door het aantal uur dat medewerkers actief zijn. Die kosten lopen trouwens snel op. Een simpel rekensommetje, als er vijf mensen een half uur ‘te vroeg’ beginnen of ‘te lang’ doorgaan dan kost je dat 2,5 uur onnodig aan personeelskosten.

Personeelskosten horeca te hoog

Natuurlijk wil je liever niet onnodig voor iemand of iets betalen. En ja, een roosterprogramma helpt je dan een heel stuk op weg. Maar dat is toch ook niet de ideale oplossing. Vooral omdat je de link tussen het aantal actieve mensen en de omzet niet ziet in een roosterprogramma.

Wat jij wel wilt, is in één oogopslag kunnen zien of je te veel of te weinig mensen inzet. Eigenlijk moet ik natuurlijk schrijven: jij wilt weten of je personeelskosten niet te hoog zijn ten opzichte van je omzet. En dus of de productiviteit van de medewerkers goed genoeg is.

Dashboard koppelt de juiste gegevens

Dashboard horeca productiviteit keuken

Dashboard om productiviteit keuken te verbeteren.

Je hebt dan een koppeling nodig tussen je roosterprogramma, je salarispakket en je kassasysteem. Voor het aantal mensen dat werkt, de salariskosten van deze mensen en de omzet op dat moment. Zo heb je op ieder moment het juiste inzicht in de verhouding tussen de personeelskosten en de omzet. Dit lijkt misschien moeilijk maar met de dashboards van Kanters Horeca Advies is dit geen probleem.

Door regelmatig naar een dashboard als dit te kijken en ervan te leren, zul je het roosteren van je personeel veel beter onder controle krijgen. Ook zul je de momenten om mensen naar huis te sturen precies zien. Beter voor jouw kosten maar zeker ook beter voor jouw mensen. Niemand vindt het leuk om zich te vervelen en door op deze manier te plannen, heeft iedereen altijd genoeg te doen.

 

Op maat gemaakte dashboards – voorbeelden

Doordat wij veel ervaring hebben met dashboards en deze ook zelf op maat maken, kunnen we heel veel.

Je kunt dan denken aan dashboards voor:

  • Personeelszaken: medewerkers/personeelskosten per zitting, prestaties per medewerker
  • Keukenrendement: rendement per gerecht, afval en uitval, productiviteit chefs
  • Barrendement: rendement per drankje, productiviteit bar & bartenders, afval en uitval
  • Enzovoort
Dashboard voor verbeteren productiviteit bar

Personeelskosten bar in juiste verhouding tot omzet

 

 

Behalve voor deze onderwerpen maakt Kanters Horeca Advies ook dashboards op maat voor andere onderwerpen. Denk aan een dashboard voor alle financiële gegevens of duurzaamheid. Graag vertel ik je meer over alle mogelijkheden.

Nog even over de kosten, die zullen je zeker meevallen. Zeker als je bedenkt hoeveel extra controle je over je eigen kosten zult hebben.

 

Meer lezen over personeelskosten horeca?

Als je meer wilt lezen over het gebruik van dashboards in de horeca, kijk dan eens op KantersHorecaAdvies.nl. Daar staan interessante blogs over dit en andere onderwerpen. Ook vind je daar een blog over roosteren en productiviteit dat ik al eerder geschreven heb. Ook op YouTube vind je meer over deze onderwerpen. En als je je abonneert dan hoef je niets meer te missen.

Wil je ook meer weten over dashboards en wat dit voor jou kan betekenen? Bel of mail mij dan zodat ik je verder kan helpen.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@KantersHorecaAdvies.nl
W www.KantersHorecaAdvies.nl