info@kantershorecaadvies.nl

+31 (0)78 - 6300 605

Kanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca AdviesKanters Horeca Advies
Menu
  • Home
  • Wat doen wij
    • Onderzoek
      • Marktonderzoek Horeca
      • Rendementsverbetering
    • Ontwikkeling
      • Business Development
      • Conceptontwikkeling Horeca
      • Uitbesteden & Aanbesteden
    • Management
      • Interim Horeca Management
      • Management Support
      • Bedrijfsdoorlichting Horeca
    • Overig
      • Bemiddeling
      • Juridisch horeca advies & Arbitrage
  • Wie zijn wij
    • Overzicht projecten en opdrachten
  • Blog
  • Contact
  • Smaakmakers
Horeca Marktonderzoek over belang goed onderzoek en goede data

Horeca Marktonderzoek, Concurrentieanalyse en Strategie

Categoriesconcurrentie analyse / Concurrentieanalyse / Horeca / Horeca Concept / Hotel / Marktonderzoek / Strategie

Dennis Oemar Said

4 juni 2021

0 0

Share this post

Horeca marktonderzoek heb jij als horeca-ondernemer zeker ook nodig. Samen met een goede concurrentie analyse leidt dit tot de juiste strategie voor jouw horecazaak. Maar ook dan ben je er nog niet. In dit blog vertel ik je meer over deze onderwerpen en de uitvoering daarvan. Ook beschrijf ik hoe jij aan waardevolle gegevens kunt komen om dit uit te voeren. Maar eerst, wat moet jij doen als je iets nieuws in de horeca wilt beginnen.

Nieuwe horecazaak of nieuw horecaconcept beginnen

Stel, jij wilt een nieuwe horecazaak beginnen of je hebt ideeën voor een nieuw horecaconcept. Wat moet jij als horeca-ondernemer dan zeker laten doen door een ervaren horeca-adviseur?

  1. Marktonderzoek: is de markt die je wilt bedienen wel groot genoeg?
  2. Concurrentie analyse: wie richt zich ook op die markt en hoe?
  3. Strategie: hoe ga je het aanpakken?

Natuurlijk valt er meer te vertellen over bovenstaande onderwerpen. Zo moet er uit het horeca marktonderzoek veel en veel meer duidelijk worden. Bijvoorbeeld of de behoeftes van de consument die jij wilt bedienen wel belangrijk zijn voor die consument. Want dan zou het geen zin hebben om verder te gaan. De concurrentie analyse moet ook aantonen of jouw ideeën niet heel makkelijk te kopiëren zijn. Want dan maak je het jouw concurrent te makkelijk. En een strategie is wel heel belangrijk maar als je er niets mee doet, heb je er echt niets aan. Zoals gezegd valt er nog veel meer over te vertellen maar in dit blog zal ik me tot de hoofdlijnen beperken.

Bestaande zaken: geen horeca marktonderzoek nodig?

Ja, als je iets nieuws begint, dan moet je echt je onderzoek voor elkaar hebben. Anders kun je geen op feiten gebaseerde beslissingen nemen. En daar zijn de (financiële) risico’s echt veel te groot voor. Maar ook als je zaak al een tijdje bezig is, is het verstandig om je eerdere horeca marktonderzoek te updaten. De behoeftes van consumenten veranderen nu eenmaal vaak. En ook de concurrentie zit niet stil dus moet je daar ook periodiek naar (laten) kijken. Trouwens, die strategie die je ooit hebt geformuleerd, is dat nog wel de juiste? Voer je deze sowieso wel uit?

Wel een plan maar geen uitvoering

In mijn horecapraktijk zie ik regelmatig dat er goede businessplannen gemaakt zijn aan het begin. Maar helaas, daar blijft het dan ook vaak bij. Dat is niet in jouw belang. Als jij het onderzoek goed hebt uitgevoerd en je weet de positie van je concurrenten en je hebt een goede strategie geformuleerd, dan moet je die strategie wel uitvoeren! Wat ik als horeca-adviseur altijd opstel om dit soort situaties van ‘niets-ermee-doen’ te voorkomen, is een actieplan.

Horeca marktonderzoek: actieplan

Als duidelijk is dat jouw nieuwe idee levensvatbaar is dan maak ik dus een actieplan voor je. In zo’n plan staan alle acties benoemd die uitgevoerd moeten worden. Ook wie dat doet, wanneer enzovoort. Minstens zo belangrijk is de evaluatie van die resultaten. De acties moeten natuurlijk wel bijdragen aan de strategie. Doen ze dat niet, dan moet er bijgestuurd worden. Dit vind ik een heel leuke fase omdat de resultaten dan echt zichtbaar worden.

Nog even een stapje terug. Om goede plannen te kunnen maken, heb je goede gegevens en informatie nodig. Hoe kom jij aan dat soort gegevens?

Hoe kom jij aan de juiste data?

Kanters Horeca Advies heeft ervaring met het gehele traject van horeca marktonderzoek, concurrentie analyse en strategie. Samen met mijn collega’s heb ik al vele horeca-ondernemers geholpen met het verantwoord in de markt zetten van hun ideeën. Of het opfrissen van de eerdere ideeën. Om dat goed te kunnen doen, hebben wij als horeca-adviseurs, veel en kwalitatief goede data nodig. Gegevens over doelgroepen, concurrenten, reviews en nog veel meer. Omdat wij niet tevreden waren met de gegevens die toen beschikbaar waren, zijn we zelf maar begonnen met het verzamelen van deze gegevens. Zo zijn onze databases ontstaan.

Horeca marktonderzoek - belang van goede data
Horeca marktonderzoek – goede data nodig

De databases van KHA

KHA onderhoudt zelf vier databases:

  1. Concurrentie database
  2. Demografie database (huishoudens)
  3. Segmentatie en doelgroepen database
  4. Review database (klantbeoordelingen social media)

Om een idee te geven van de hoeveelheid gegevens: we houden data van zo’n acht miljoen huishoudens en 64.000 concurrenten bij. Daardoor kan ik jou uitstekend begeleiden in alle fasen van horeca marktonderzoek, concurrentie analyse, strategie en dus ook uitvoering met een actieplan.

Zo heb ik dus altijd de beschikking over de juiste gegevens om jouw vragen goed te kunnen beantwoorden. En ook als je zelf geen vragen hebt dan kan ik nog steeds jouw ideeën vertalen in een haalbaar plan. Ervaar het zelf!

Horeca marktonderzoek - wij helpen je met jouw ideeën
Vragen over horeca? – Ik heb de ideeën!

Horeca marktonderzoek: ook voor jou?

Ben je ook nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor jou? Bel of mail mij met je vraag en dan help ik je graag verder.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

Kijk hier eens als je meer wilt lezen over marktonderzoek en marktontwikkeling in de horeca. Of over concurrentie analyse.

Sowieso kun je op KantersHorecaAdvies.nl heel veel interessante blogs vinden die over de horeca gaan.

Wil je mijn vlogs volgen? Kijk dan eens op YouTube. En als je je dan gelijk even abonneert, hoef je niets meer te missen.

Tags: advies, concept, Conceptontwikkeling, doorlichting, horeca advies, Marktonderzoek, strategie

Related Post

29 JANUARI 2022

Horecatrends op het gebied...

Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling. In deze vlog ga ik in...

00

29 JANUARI 2022

10 Horecatrends over...

10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen In deze blog leg ik jullie 10...

00

4 DECEMBER 2021

11 tips over standaardisatie...

11 tips over standaardisatie en kostprijs calculatie in de keuken. Jullie kennen Nico van...

00

16 NOVEMBER 2021

Keukenrendement en...

Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak! Adequaat...

00

27 OKTOBER 2021

Keuzes tijdens het...

In de vorige blog heb ik uitgelegd hoe onderscheidend vermogen ontstaat tijdens het...

00

3 OKTOBER 2021

Conceptontwikkeling van...

Conceptontwikkeling begint met marktonderzoek! In de vorige blog legde ik uit hoe het...

00

Meest recente berichten

  • Horecatrends op het gebied van gastvrijheid en marktontwikkeling.
  • 10 Horecatrends over rendement en onderscheidend vermogen
  • 11 tips over standaardisatie en kostprijs calculatie in de keuken.
  • Keukenrendement en menu-engineering leidt tot meer winst in jouw horecazaak
  • Keuzes tijdens het conceptontwikkelproces die leiden tot rendement.

Tags

advies betrouwbaarheid competenties concept Conceptontwikkeling dashboard database doelgroep doorlichting financieel rendement gasten gasttevredenheid grand-cafe groei Haalbaarheid herhaalbezoeken Horeca horeca advies Horecaadvies horecaondernemers horeca rendement Horecarendement Horeca resultaat horecaresultaat inspiratie integriteit keukenrendement lagere kosten leiderschap Marketing markt Marktonderzoek mogelijkheden museum omzet rendement restaurant resultaten Segmenteren strategie terrasomzet terrasverlenging theater vertrouwen winst

© 2020 Kanters Horeca Advies, Alle rechten voorbehouden.
Webdesign: MDWebstudio.nl