...

Horeca strategie is een onderschat onderdeel van het ondernemen in de horeca. Terwijl het heel belangrijk is om van tevoren te bedenken welke richting je op wilt met je zaak. En hoe die richting zal bijdragen aan een goed rendement. Een horeca strategie is trouwens niet alleen belangrijk als je begint met een nieuwe zaak. Je zult ook naar je strategie moeten kijken als je alweer een tijdje bezig bent. Want alleen dan kun je bepalen of je met je horeca strategie op de juiste weg bent om er een succes van te maken.

Dus, wil jij ook een goede strategie die bijdraagt aan jouw doelen? Lees dan zeker deze blog en neem contact met mij op als je vragen hebt.

Horeca strategie belangrijk

Voor iedere horecazaak

Focus op Resultaat

Het motto van Kanters Horeca Advies is: ‘Focus op Resultaat’. Dat is natuurlijk niet voor niks. Alleen met goede resultaten ga je het als onderneming redden. Ook als horeca-onderneming. Daarom richt ik me bij onze opdrachtgevers altijd op hun resultaat. Minstens 10% van de omzet is de doelstelling. Om zulke rendementen te kunnen behalen, moet er heel veel goed gaan in de onderneming.

Goed marktonderzoek zorgt er voor dat je jouw markt en gasten goed kent. En als je jouw directe concurrenten hebt onderzocht en blijft volgen met een goede concurrentie analyse kom je ook daar niet meer voor verrassingen te staan. Het laatste belangrijke punt is dat je moet zorgen voor een goede horeca strategie voor jouw onderneming. Daar hoort ook een goede uitvoering bij. Met een actieplan waarin staat wie, wat en wanneer doet. En de momenten wanneer je de resultaten bekijkt.

Horeca strategie - ook actieplan is nodig

Strategie vormen en uitvoeren

Horeca strategie en actieplan

Het bepalen van jouw horeca strategie is belangrijk. Maar zeker niet altijd even makkelijk. Ik merk dat horeca-ondernemers het vaak lastig vinden om duidelijke keuzes te maken. Voor een doelgroep bijvoorbeeld. Maar alleen met het maken van duidelijke keuzes zul je herkenbaarheid bij je gasten kunnen bereiken. En zo nieuwe gasten aan kunnen trekken. Ook zul je zo de kans vergroten dat je gasten nog eens terugkomen. Omdat zij weten wat ze kunnen verwachten.

Mijn collega’s en ik hebben vele jaren ervaring met strategievorming. De strategische bedrijfskundige modellen die we hiervoor gebruiken, kennen dan ook geen geheimen meer voor ons. Laat mij in jouw voordeel werken.

Keiharde cijfers heb jij nodig!

Dus nee, strategie bepalen is niet makkelijk en wel heel belangrijk. Je hebt jaren ervaring nodig om te weten wat er wel en wat er niet werkt. Maar zelfs dan ben je er nog niet. Je hebt ook keiharde cijfers en gegevens nodig om je keuzes te maken. Een paar vragen om dit uit te leggen: ‘is jouw doelgroep wel groot genoeg?’ en ‘heeft jouw doelgroep wel genoeg te besteden?’, enzovoort. Keiharde cijfers heb jij nodig om jouw plannen door te rekenen. Op dat gebied help ik mijn opdrachtgevers met onze databases.

Vier databases met waardevolle cijfers

Vele jaren geleden merkte ik dat de juiste cijfers niet altijd beschikbaar waren in Nederland. Dus ben ik zelf maar begonnen met het opstarten van databases. Inmiddels onderhouden wij vier databases zelf:

  1. Concurrentie database: data over 64.000 horecazaken zoals gemiddelde besteding gast en kostenstructuur
  2. Demografie database: op postcodeniveau bijvoorbeeld aantallen mensen en inkomensniveau
  3. Database voor segmentatie en doelgroepen: data over 8 miljoen huishoudens in beeld gebracht met 1000 criteria
  4. Review database: gegevens die consumenten online plaatsen over horeca. Ook aanvulling met Facebook en Google is mogelijk

Verschillende rapportagemogelijkheden

Natuurlijk zijn de data uit de databases ook te combineren met elkaar. De informatie die zo beschikbaar komt voor jou, is bijzonder waardevol! Niet alleen eenmalig maar ook om ontwikkelingen bij bijvoorbeeld je concurrenten te kunnen blijven volgen.

Omdat onze opdrachtgevers op verschillende manieren werken, bieden wij de gegevens uit onze databases op verschillende manieren aan.
Denk aan rapportages in de vorm van:

  • Rapporten (standaard of maatwerk) in bijvoorbeeld tabellen en/of infographics
  • Data over bijvoorbeeld rendementen, gasttevredenheid, productiviteit personeel in dashboards
  • Data in een rapportgenerator waarmee je zelf analyses kunt maken en presenteren

Op deze manier kun je zelfs op vakantie in Australië de resultaten van jouw horecazaak bekijken op de manier die jij wilt.

Horeca strategie vormen – KHA helpt jou!

Wil jij ook bespreken hoe je een rendement van minimaal 10% van je omzet behaalt? En welke rol horeca strategie, concurrentie analyse en marktonderzoek voor jou moeten vervullen? Bel of mail me dan eens:

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

Op de site vind je nog veel meer interessante blogs over de horeca. Bijvoorbeeld over ‘Horeca Marktonderzoek, Concurrentie analyse en Strategie’.

En als je het leuk vindt, volg dan mijn vlogs op YouTube.  Abonneer je gelijk even. Dan hoef je niets meer te missen. Fan van Facebook? Ook daar vind je KHA.

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.