‘Dashboarding in de horeca, Daisy, daar moet jij echt meer over weten. Jij hebt totaal geen grip op je resultaat. Te hoge kosten, te lage opbrengsten. Dat moet andersom. En de meeste medewerkers hier doen maar wat. Dát is jouw probleem. Ik weet het, het klinkt niet aardig, maar het is wel zo. En dat weet je eigenlijk zelf ook wel denk ik.

Op maat gemaakt dashboard voor de horeca

KHA maakt dashboards op maat voor horeca


Maar Daisy, stel je nu eens een situatie voor waarin je op een makkelijke manier
je bedrijf perfect onder controle hebt. Dat je alle belangrijke bedrijfsgegevens kunt bekijken op je computer. Of zelfs op je telefoon. En dat alles in een speciaal voor jouw zaak op maat gemaakt dashboard.’ zo begon ik vorige week mijn gesprek met Daisy, eigenaresse van een prachtige horecazaak in Dordrecht. Het zal je niet verbazen dat ze graag meer wilde weten.

 

Dashboarding in de horeca

Ik wilde mijn uitleg beginnen bij het begin dus vertelde ik ‘dat een dashboard eigenlijk alleen een stuk software is. Maar dan wel hele slimme software. Met als doel om een brei van gegevens op een eenvoudige manier aan de gebruiker te laten zien. Dat is mogelijk door bijvoorbeeld een kassasysteem te koppelen aan je boekhoudprogramma. Of een digitaal roosterprogramma te gebruiken. En deze te koppelen aan het dashboard.

Als je nu alle gegevens waar je echt de controle over wilt hebben, koppelt aan het dashboard, dan ben je altijd van de laatste stand op de hoogte. En ja, garbage-in-garbage-out. Als je slechte gegevens erin stopt, komt er ook niets bruikbaars uit. Maar daar ben ik voor. Ik heb veel ervaring met dit soort dashboards en kan er zeker voor zorgen dat jij de juiste gegevens erin stopt. En de controle weer terugkrijgt!’

Verschillende soorten horecadashboards

‘Trouwens, er is niet maar 1 dashboard. We kunnen ook verschillende dashboards apart ontwikkelen. En die dan weer aan elkaar koppelen. Op die manier bouw je stapje voor stapje je eigen controle uit. Tot je 1 op maat gemaakt en alomvattend dashboard hebt. Met het grote voordeel voor jou dat je de controle weer terug hebt. Dat je weet wat goed gaat en wat beter moet. Trouwens, de resultaten die mijn relaties behaald hebben door onze dashboards te gaan gebruiken, zijn heel goed.’ zeg ik tegen Daisy.

‘OK, klinkt interessant’ zegt ze. ‘Maar kun je voorbeelden geven over de gegevens die dan in zo’n dashboard kunnen komen?’ Natuurlijk vertel ik graag meer over onze dashboards dus ga ik verder. ‘Zeker, je kunt denken aan:

  • Financiële gegevens als: omzet & kosten, omzetopbouw en kosten en gemiddelde besteding per klant
  • Personeelszaken: medewerkers en personeelskosten per zitting, prestaties per medewerker
  • Keukenrendement: rendement per gerecht, afval en uitval, productiviteit chefs
  • Barrendement: rendement per drankje, productiviteit bar & bartenders, afval en uitval

    Dashboarding in de horeca -ook voor barrendement

    Dashboarding ook voor barrendement mogelijk

  • Productiviteit: in het restaurant, per medewerker, per zitting
  • Marktontwikkeling: (nieuwe) concurrenten, gasttevredenheid bij concurrenten, marktaandeel
  • Duurzaamheid: afval, energieverbruik, restverwerking

Bijna alle dashboards zijn mogelijk

Eigenlijk kunnen we de onderwerpen waar jij, Daisy de horeca-ondernemer, inzicht in wilt hebben, heel goed in beeld brengen. Als de cijfers daarvoor maar beschikbaar zijn. En nogmaals, de mogelijke verbeteringen in je resultaten zijn enorm. Maar, misschien nog belangrijker, jij zit weer aan het roer. Jij weet precies wat er allemaal speelt. En wat je moet doen. Jij hebt de controle terug. En dat is nog veel belangrijker.’

Dat was vorige week. Inmiddels hebben we alweer verder gesproken met elkaar en is het dashboardproject voor Daisy opgestart. We beginnen met twee dashboards, eentje voor de financiële resultaten en eentje om de reviews van websites en social media te laten zien. Ik weet zeker dat de resultaten van haar snel beter zullen worden. Wie weet, kom ik hier in de toekomst nog een keertje op terug.

Wil je ook meer weten en lezen over dashboards in de horeca of andere gerelateerde onderwerpen, kijk dan eens op kantershorecaadvies.nl  Trouwens, dit onderwerp dashboarding in de horeca zal de komende weken vaker beschreven worden. Juist, omdat het zo belangrijk is om de controle terug te krijgen. En om de winstgevendheid in de horeca op niveau te krijgen!

Je kunt ook mijn vlogs op YouTube over horeca-onderwerpen bekijken. En als je je dan gelijk even abonneert, hoef je niets meer te missen.

Wil je dat ik jou echt goed help? Neem dan even persoonlijk contact op. Bel of mail mij met je vraag en dan help ik je graag verder.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl