...

December alweer. Een heerlijke tijd met vele prachtige mogelijkheden voor de horeca. Ook de tijd waarin veel van mijn adviesgesprekken gaan over de resultaten van het afgelopen jaar en de plannen voor het nieuwe jaar. Voor Kanters Horeca Advies was 2018 in ieder geval een prachtig jaar en ook 2019 belooft veel mooie zaken. 2018 bood mij namelijk vele kansen om organisaties met hun horeca-uitdagingen te helpen. In deze blog wil ik echter naar het grotere geheel kijken. De vragen die ik in deze blog zal beantwoorden zijn: wat voor jaar was 2018 voor de horeca en hoe trek je nieuwe doelgroepen aan in 2019?

Ontwikkelingen horeca in 2018

In de eerste helft van 2018 is de eerder ingezette groei in de sector doorgegaan. Zo groeide de omzet met 7,1%. Ook de werkgelegenheid groeide tot 430.000 horecabanen. Dit heeft krapte op de horeca-arbeidsmarkt tot gevolg. Het aantal horecabedrijven steeg nog sneller dan de omzet waardoor de gemiddelde omzet per horecazaak afnam. In het derde kwartaal daalde de omzetgroei tot slechts 0,4%. Daarmee lijkt de omzet zich te stabiliseren na de voorgaande jaren van groei. Het volume in de markt daalde helaas met 0,7%. Dit is de eerste volumedaling in de afgelopen 2,5 jaar. Dat de omzet per saldo toch steeg, heeft met name met hogere prijzen te maken.

Horeca rendement in 2019

Horeca rendement in 2019

Verwachtingen horeca in 2019

De vooruitzichten voor 2019 zijn helaas minder positief. De maatregelen van Rutte III, zoals de stijging van BTW op food van 6% naar 9%, vormen hier een belangrijke oorzaak voor. Belangrijk aandachtspunt voor 2019 zal voor horecagelegenheden dan ook moeten zijn dat er ingezet wordt op meer gasten. Door meer gasten in de zaak te krijgen, blijft het mogelijk om de omzet te laten stijgen.

Hoe kun je meer gasten in de zaak krijgen?

Gasten verleiden om naar jouw zaak te komen is op vele manieren mogelijk. Denk aan loyaliteits- & marketingprogramma’s en speciale op jouw huidige doelgroep gerichte communicatie. Ook de nieuwste digitale mogelijkheden kunnen hiervoor ingezet worden. Ik kan je prachtige voorbeelden vertellen van horecazaken die grote successen behaald hebben met de inzet van social media. En er liggen ook grote kansen op je te wachten door bewust te werken aan betere resultaten op reviewsites. Dit zijn allemaal krachtige mogelijkheden om meer gasten te trekken. Eén van de belangrijkste mogelijkheden om meer gasten te trekken is echter toch door te focussen op nieuwe doelgroepen.

Hoe kun je nieuwe doelgroepen aanboren?

Mijn krachtigste tool is het verzilveren van marktkansen. Veel horeca-ondernemers blijven continu in oude patronen denken. En dan bereik je natuurlijk vrijwel dezelfde resultaten als die je eerder behaald hebt en zul je weinig vooruitgang boeken. Door eenvoudigweg ook eens naar andere doelgroepen te kijken en de mogelijkheden die die doelgroepen bieden, zijn er bijzonder positieve resultaten mogelijk!

Een voorbeeld: door onze uitgebreide databases in te zetten, kan ik op postcodeniveau in beeld brengen welke doelgroepen waar zitten in jouw verzorgingsgebied. En doordat ik weet hoe je met die doelgroepen moet communiceren om ze te verleiden om bij jou langs te komen kan ik je helpen om jouw resultaten sterk te verbeteren.

Focus op horeca resultaat

Focus op horeca resultaat

Meer weten?

Wil jij ook eens van gedachten wisselen over ontwikkelingen in 2018 van soortgelijke horecaondernemingen in jouw regio? En die vergelijken met jouw cijfers om te analyseren wat er bij jou beter kan en wat er goed gaat? Of wil je bespreken welke mogelijkheden je in 2019 hebt om meer gasten te trekken? Bel me dan eens (078-63.006.05) of mail me (info@kantershorecaadvies.nl). Dan maken we een afspraak om hierover te sparren onder het genot van een kop koffie. Natuurlijk is de eerste afspraak geheel vrijblijvend.

Wil je meer van mijn blogs over horecazaken lezen?

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.