...

Waarom zou jij je met jouw hotel niet gewoon wél gaan richten op buitenlandse hotelgasten?

Deze eenvoudige vraag stelde ik Nathalie, manager van een prachtig hotel in een relatief kleine stad in de regio. Natuurlijk kon ik wel invullen wat ze allemaal zou kunnen antwoorden op deze vraag. Allemaal moeilijkheden bedenken die in de praktijk vrijwel altijd makkelijk opgelost kunnen worden. Maar daar kom ik zo nog op terug. Wat ik haar toen nog niet verteld had, is dat er mooie subsidiemogelijkheden vanuit de overheid geboden worden. Subsidiemogelijkheden om onder professionele begeleiding een goed onderbouwd en commercieel plan te maken om buitenlandse hotelgasten aan te trekken. En nog belangrijker, om zo een nieuwe inkomstenbron aan te boren die niet alleen op korte termijn maar ook op lange termijn voor een mooie extra omzet zal zorgen. Hoe dat werkt, lees je in dit blog.

Wil je trouwens gelijk meer weten omdat dit ook voor jou super logisch klinkt? Bel me dan. Je kunt mij bereiken onder nummer is 078-63.006.05 of of 085 – 40.123.92. Dan kan ik je ook gelijk uitleggen dat een gedegen plan ontwikkelen om buitenlandse hotelgasten aan te trekken, jou niets hoeft te kosten. Te mooi om waar te zijn? Test me maar, ik ga de uitdaging graag aan!

Hotelgasten uit het buitenland: waarom eigenlijk niet?

Als er 1 ding is waar we in de horeca en dus ook de hotelwereld mee hebben leren leven, is dat we flexibel moeten zijn. Niet alleen moeten we alles doen aan RendementsBewaking. We moeten ook openstaan voor nieuwe inkomstenbronnen omdat het simpelweg, voor de meesten van ons, niet meer op de oude manier gaat. Dat is voor velen lastig. En dat snap ik. Maar wat ik ook snap, is dat er nog steeds nieuwe kansen gepakt kunnen worden. Zoals buitenlandse hotelgasten voor Nederlandse hotels. Niet alleen voor de grote hotels in de grote steden maar ook voor de kleinere hotels in de kleinere steden. En alles daar tussenin. Het Hotel Canvasconcept© kan je daar uitstekend bij helpen. Het lijkt misschien een te grote stap voor jouw hotel. Maar echt, mijn ervaring is dat er veel meer mogelijk is dan je in eerste instantie denkt.

Mogelijke antwoorden om buitenlandse gasten te verwerpen.

Nathalie is niet de eerste die ik de eerder genoemde vraag stelde: Waarom zou jij je met jouw hotel niet gewoon wél gaan richten op buitenlandse hotelgasten?

Meestal krijg ik dan antwoorden als:

  • Maar is mijn hotel dan wel interessant voor die buitenlandse hotelgasten?
  • Hoe moet ik die buitenlandse hotelgasten dan bereiken? Via internet?
  • Maar dat kan ik toch helemaal niet in mijn eentje voor elkaar krijgen? Wie kan me helpen?
  • Levert dat dan wel genoeg op? En hoeveel zou zoiets dan kosten?
  • Hoe kan ik me dan onderscheiden van andere hotels?
  • Moet ik me dan richten op buitenlandse zakelijke hotelgasten of juist buitenlandse toeristen?
  • Enzovoort, enzovoort, enzovoort

En ook de antwoorden van Nathalie weken hier niet veel vanaf. Daarom wilde ik haar direct laten nadenken over juist de enorme mogelijkheden van het aantrekken van buitenlandse hotelgasten. Ik zei dus: “Maar bedenk je nou eens welke potentiële omzet je kunt bereiken door gestructureerd aandacht te besteden aan een nieuwe inkomstenbron als buitenlandse hotelgasten! Zeker als je dat nog nooit gedaan hebt. En als het andere hotels wel lukt om buitenlandse hotelgasten aan te trekken, waarom zou het jou dan niet kunnen lukken met jouw hotel? Denk nou gewoon eens aan de mogelijkheden, aan de kansen. Al die moeilijkheden die jij kunt bedenken, zijn al eens opgelost door andere hoteliers. Dan kun jij het dus ook want jij kunt daar van leren. En ik ga je daarbij helpen”.

Buitenlandse hotelgasten: denk in mogelijkheden!

Gelijk ging ik verder: “Onderschat de aantrekkingskracht van jouw stad en regio nou eens niet. Gewoon niet doen! Gebruik de vreemde ogen van mij en van de mensen van Hotel Canvas© om jou te helpen, of als je wilt te dwingen, om fris naar jouw mogelijkheden te kijken. Bedenk eens wat het zou betekenen voor jou en jouw hotel, om regelmatig buitenlandse hotelgasten te kunnen ontvangen. Nieuwe hotelgasten met daaraan verbonden nieuwe netwerken. Nieuwe buitenlandse hotelgasten met dus nieuwe omzetmogelijkheden. Een bredere basis voor de toekomst van het hotel. Fantastisch toch? En vaak echt niet zo moeilijk te realiseren”.

Hotel Canvas©, het concept in vogelvlucht.

Er valt heel veel te vertellen over het Hotel Canvasconcept©. In hoofdlijnen komt het erop neer dat je onder begeleiding van 1 van de ervaren internationaliseringscoaches van Hotel Canvas©, jouw eigen internationaliseringsstrategie gaat beschrijven. Maar ook de concrete actiepunten die daar uit voortvloeien, komen ruimschoots aan bod. Alles met het doel om buitenlandse hotelgasten voor jouw hotel aan te gaan trekken. Daarbij komen niet alleen de eerder genoemde tegenwerpingen aan bod maar ook zaken als:

  • Op welke landen moet ik me vooral richten?
  • Welke doelgroepen zijn het meest interessant?
  • Hoe kan ik die en met welke communicatiemiddelen bereiken?
  • Is dit financieel allemaal wel haalbaar?
  • Enzovoort

Het doel van het hele coachingstraject is uiteindelijk: Welke concrete acties kan ik NU ondernemen om buitenlandse hotelgasten aan te trekken?

Daar willen mijn collega’s bij Hotel Canvas© en ik je graag bij helpen. Voor uitgebreidere informatie kun je ook kijken op HotelCanvas.nl

Als jij betrokken bent bij een Nederlands hotel dan kan het bijna niet anders dan dat de vragen, de moeilijkheden en de mogelijkheden in deze blog je op de een of andere manier bekend voorkomen. En dat je hier meer over wilt weten. Dat kan natuurlijk. Bel mij of 1 van mijn collega’s bij Hotel Canvas© gewoon eens geheel vrijblijvend: 078 – 63.006.05 of 085 – 40.123.92. Mailen kan natuurlijk ook: info@kantershorecaadvies.nl of info@hotelcanvas.nl. Dan kunnen we jouw mogelijkheden bespreken.

Buitenlandse hotelgasten, uit welke landen wil jij?

Buitenlandse hotelgasten aantrekken: Waarom niet?

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.