Love & Dinner Restaurant

De horeca tijdens de coronacrisis

Op deze pagina vind je meer informatie over Coronamaatregelen voor de horeca en over het belang van nieuwe horecaconcepten voor jouw horecaonderneming. Een aantal concrete voorbeelden komt voorbij. Maar mocht je meer informatie willen, bel dan gewoon eens of mail mij.

Op 15 maart vertelde onze Premier Mark Rutte dat de horecasector gesloten werd vanwege het Coronavirus. Dat was en is natuurlijk een ramp voor de sector. De maandag erna heb ik als eerste al mijn klanten gebeld om te vragen hoe het ging. Toen bleek de eerste behoefte het veiligstellen van liquiditeit te zijn. Vaak kon ik hen helpen door betalingsafspraken te maken. Met bijvoorbeeld brouwerijen, drankleveranciers, banken,  huurbazen om betalingen voor een aantal maanden uit te stellen. In sommige gevallen hoefden zij – door goed meedenkende partijen – voorlopig zelfs helemaal niet meer te betalen. In dat geval was afstel beter dan uitstel!

Na een kleine twee weken zijn de Coronamaatregelen aangekondigd. Ook toen heb ik mijn klanten weer geholpen met inschrijven voor de regelingen.

Nu richt ik me nog steeds op het herstellen van gemiste omzet. Maar ben ik ook alweer bezig met de situatie als de horeca weer verder opengaat. Hoe kunnen mijn relaties dan extra omzet draaien om de situatie weer een beetje goed te maken?

  • NOW
    Tegemoetkoming in loonkosten

  • TOGS
    Eenmalige gift van € 4.000

  • BMKB-C
    Betalingsuitstel en lagere rente

  • Banken
    Aflossingen op lening uitstellen

  • Verhuurders     
    Huurbetalingen uitstellen maar ook huurkorting en zelfs afstel van betaling

  • Leveranciers
    Uitstel van betalingen, betalingsregelingen, kortingen, afstel van betalingen, omruilen verlopen goederen

Coronamaatregelen leidden tot sluiting horeca

Positionering verbeteren

Eerst hebben we dus de liquiditeit voor veiliggesteld. Daarna de Coronamaatregelen aangevraagd. En toen kregen ondernemers de tijd om te werken aan de zaak en hun marktpositie te verbeteren voor als de zaak weer openging. Ondernemers werkten aan projecten zoals:

  • Doorlichten van kosten om een betere kostenstructuur te realiseren en rendement te verhogen;

  • Marktkansen onderzoeken om meer gasten te verleiden, besteding te verhogen en daarmee omzet te verbeteren;

  • Trainen van medewerkers in bijvoorbeeld gastvrij gedrag of kennis over wijn-spijs combinaties;

  • Duurzaamheidsscan om afvalstromen te verminderen, een gebouw te isoleren en energiekosten te verlagen.

Genoeg Ruimte - nieuwe horecaconcepten

1,5 meter restaurants

Rond april bleek dat de 1,5 meter samenleving ook voor de horeca ging gelden. Natuurlijk logisch om goed om te gaan met hygiëne en veiligheid om de gezondheid van iedereen te kunnen beschermen. Maar dit had wel als gevolg dat we moesten nadenken over het benutten van de capaciteit van restaurants. En natuurlijk alle processen die aangepast moeten worden. In de blog die ik hierover schreef samen met onze interieurarchitect Marike Groenewegen van MetMarike en onze marketingstrateeg Rob Smith van L5 kwamen de volgende 1,5 meter punten naar voren:

  • Intekenen van tafels, stoelen, schermen, looprichting en routing;

  • Manieren om veilig uit te serveren van dranken en gerechten;

  • Samenwerken in de keuken en achter de bar op 1,5 meter;

  • Schone en veilige toiletten en wastafels voor gasten waarborgen;

  • Terras indeling en noodmaatregelen voor het geval het gaat regenen.

  • Reserveren, gezondheidscan, ontvangen en placeren van gasten;

Lunch for the Brain On Air

Nieuwe horecaconcepten: nieuwe afzetkanalen

Ondanks het goed nadenken over 1,5 meter restaurants was de conclusie helaas dat wij gemiddeld nog maar 30% tot 50% van de capaciteit van restaurants kunnen gebruiken. En dat betekent dus ook een groot omzetverlies. Het zou leiden tot de situatie dat 80% van de horecaondernemers hun vaste lasten niet meer kunnen betalen na heropening.

Een goede manier om het probleem op te lossen is de gemiste omzet goed te maken met nieuwe producten die horecaondernemers via nieuwe afzetkanalen bij de huidige gasten doelgroep kunnen leveren. Met nieuwe horecaconcepten dus.

Het is belangrijk dat de kern van jouw horecaconcept tijdens een crisisperiode voor iedereen duidelijk blijft. De zichtbaarheid van jouw positieve imago gaat er namelijk na de crisisperiode ook voor zorgen dat gasten snel weer terugkeren naar jouw restaurant. Gewoon omdat ze je zijn blijven zien, jouw maaltijden zijn blijven gebruiken. Dat wekt het vertrouwen dat je je zaakjes goed op orde hebt, waardoor gasten met een gerust gevoel naar jouw 1,5 meter zaak zullen komen. Ook zullen ze geloven in de maatregelen die jij neemt om de gezondheid en veiligheid van gasten en medewerkers te waarborgen.

Veel klanten zijn van ons gewend om aan te schuiven tijdens een “Lunch for the Brain” om nieuwe horecaconcepten te bedenken. Wij helpen klanten nu aan nieuwe horecaconcepten in een digitale versie van “Lunch for the Brain” genaamd “Lunch for the Brain On Air”. Hoe kan het ook anders?

Natuurlijk bereiden we de conceptontwikkeling voor. En daarbij gebruiken we veel actuele horecagegeves. Goed voorbereid dus gaan wij vanuit onze studio met jou en jouw medewerkers, gasten en andere stakeholders ‘aan tafel zitten’. Om vervolgens tijdens de lunch op gestructureerde wijze het verlengde horecaconcept met een gastvrijheidsbeleving in de thuissituatie te ontwikkelen. Oh ja en de lunch? Die sturen wij gewoon op.

Maaltijdbezorging: voorbeeld van nieuwe horecaconcepten

Verlenging van horecaconcepten naar thuissituatie

Naast het vinden en inrichten van nieuwe afzetkanalen zal de ondernemer uiteraard ook een product gaan leveren. Daarbij zullen de producten en de daarbij behorende gastvrijheidsbeleving van jouw horecazaak zo dicht mogelijk bij het fysieke concept moeten liggen. Je doet dan geen concessies aan jouw imago, naamsbekendheid en het verwachtingspatroon van gasten.

Zo hebben we bijvoorbeeld een klant geholpen om zijn concept van luxe restaurant te transformeren naar een thuisbezorgservice. Daarbij serveert hij de maaltijden op een keurig gedekte tafel in huis.

Een andere klant met een clubrestaurant hebben we geholpen aan een concept waarbij hij de diners voor groepen van 4, 8 of 12 personen aan huis bezorgt. Gasten konden inloggen via Zoom om ook andere gasten te zien dineren. Op Zoom was ook een livestream te zien waar de DJ zijn nummers mixte. Via een “Breakoutroom” konden gastheren contact hebben met gasten om toelichting te geven bij de gerechten en uitleg te geven over wijn-spijscombinaties.

Gastvrijheidsbeleving thuis

Onderscheidende maaltijdbezorging: één van de nieuwe horecaconcepten

Naast de eigen bedrijfsidentiteit wil je natuurlijk ook onderscheidend zijn van andere bezorgdiensten. Bovendien willen mijn horecaklanten een serieus alternatief zijn voor kant-en-klaarmaaltijden uit supermarkten. Zo kunnen zij hun “verlengde horecaconcepten” in de toekomst gebruiken als groeimodel.

Uiteraard kun je met een thuisbezorgservice, waar je maaltijden op restaurantniveau serveert, niet de prijs van een kanten-klaarmaaltijd uit de supermarkt vragen. Dat geeft ook niet. Gasten zijn zeker bereid om een hogere prijs te betalen als de kwaliteit en de service beter is.

Zo bedacht een klant van mij om zijn maaltijden met een foodtruck aan huis te serveren. Het voorgerecht werd voorbereid en compleet met servies, bestek, servetten en dergelijke uitgeserveerd. Tijdens het nuttigen van het voorgerecht bereidde hij het hoofdgerecht live in zijn foodtruck, in het zicht van de gasten. En tijdens het serveren van het hoofdgerecht werd direct het nagerecht achter gelaten. Zo serveerde mijn klant ongeveer 5 huishoudens à 4 personen per avond met een gemiddelde besteding van € 60,- per couvert. Tel uit je winst!

Op zoek naar nieuwe horecaconcepten?

Op zoek naar nieuwe horecaconcepten?
Op zoek naar nieuwe horecaconcepten?

Onderscheidende maaltijdbezorging: één van de nieuwe horecaconcepten

Mijn advies voor horecaondernemers die kampen met te lage omzet als gevolg van de Coronamaatregelen waardoor zij hun vaste lasten niet meer kunnen betalen:

1. Neem contact op om een “Lunch for the Brain On Air” in te plannen
2. Ontdek nieuwe afzetkanalen
3. Creëer horecaconcepten om jouw gerecht en horecabeleving & -imago ook bij de klant aan huis te kunnen serveren
4. Zorg dat jouw bezorgservice zich onderscheidt van andere bezorgservices
5. Creëer de horecaconcepten dusdanig dat je nu omzet kan compenseren en het concept na de crisis als groeimodel kunt gebruiken.

Wij helpen je er graag mee!

Ben je op zoek naar actuele informatie over Corona van de Rijksoverheid? Kijk dan hier eens.

Wil jij ook meer informatie over onze ondersteuning tijdens de Coronacrisis?

Aarzel niet en neem vandaag nog contact met ons op!