Benchmarking horeca – hoe werkt het?

Hoe doet dat restaurant dat? Waar haalt dat hotel zijn gasten toch vandaan? Hoe kan een café zo goed draaien?
Herken je deze vragen? Dat je niet snapt hoe anderen iets wel voor elkaar krijgen? No worries, je bent niet de enige. Maar dit zijn wel vragen waar jij iets mee kunt. Door consequent te benchmarken, kun jij diegene worden. Diegene waarvan andere mensen zich afvragen hoe jij dat toch doet!

Wat benchmarking is? Daar gaat deze blog over, benchmarking in de horeca. Kort gezegd, komt het erop neer dat jij de juiste cijfers van jouw horecazaak eerlijk vergelijkt met de cijfers van andere horecazaken. Dat je weet waar jouw cijfers negatief afwijken en dat je die onderdelen ook echt gaat aanpakken, gaat verbeteren. Om dit voor de eerste keer goed te doen, is lastig. Maar daar kun je mij natuurlijk voor inschakelen.

Benchmarking om jouw horecazaak te verbeteren

Regelmatig spreek ik horecaondernemers die zich zorgen maken over hun omzet en winst. Allemaal zijn ze natuurlijk begonnen met de droom om een mooie horecazaak op te bouwen. Boordevol ideeën hoe zij het wel eens beter zullen doen dan al die anderen. Maar als het dan tegenzit en de cijfers tegenvallen, dan komen de zorgen. En vragen zij zich af waar het misgaat. Wat zij anders moeten doen. Als zij die vraag aan mij stellen dan vertel ik ze over het krachtige instrument dat benchmarking heet.

In het kort. Benchmarking kan op vele gebieden. Je gaat dan dus jouw cijfers vergelijken met andere horecazaken. Voorbeelden van die gebieden zijn: financiën, gasttevredenheid, procesinrichting, marktbewerking en keukenrendement. Dit is trouwens niet iets wat je eenmalig een keertje doet en daarna nooit meer. Integendeel, benchmarking is een continu proces met als doel jezelf en jouw horecazaak te verbeteren. Continu te verbeteren. Trouwens, niet alleen grote verbeteringen zijn belangrijk. Ook alle kleine verbeteringen. Want vele kleine verbeteringen zorgen uiteindelijk toch weer voor een grote verbetering.

Wat heb je nodig voor benchmarking horeca?

Benchmarking horeca ken je eigen cijfers

Benchmarking horeca ken je eigen cijfers!

Natuurlijk moet je je eigen administratie heel goed op orde hebben. En dan heb ik het niet alleen over je opbrengsten en je kosten. Daar heb ik trouwens eerder een blog over geschreven, over rendementsbewaking. Maar nee, het gaat veel verder dan dat. Wat je ook nodig hebt, zijn cijfers over jouw gasten. Hoe tevreden zijn zij? En je moet je ook bewust zijn van de manier hoe jij de markt bewerkt of niet. Pas als jij dit soort gegevens beschikbaar hebt, kun je goed benchmarken. Toch heb je dan natuurlijk pas de helft van de gegevens die je nodig hebt want waar vergelijk je jouw cijfers mee? Daar kom ik zo op terug.

Hoe jij al deze gegevens kunt bijhouden, is een onderwerp waar ik veel ervaring mee heb. En waar ik je dus ook echt goed mee kan helpen.

Wat je nog meer nodig hebt

Om jouw cijfers goed te kunnen vergelijken met andere horecazaken, kan ik gebruikmaken van vele goede bronnen. Denk bijvoorbeeld aan cijfers van het CBS zoals deze omzetcijfers horeca. Of brancherapporten van banken en andere financiers. En ook cijfers van de KVK raadpleeg ik vaak. Toch zijn deze cijfers nog te algemeen. Deze cijfers richten zich vooral op gemiddelden in de horecasector. Terwijl ik nou juist jouw horecazaak wil kunnen vergelijken met de best presterende horecazaken.

Maar wat je echt nodig hebt voor benchmarking horeca, is

Bij Kanters Horeca Advies gebruik ik deze gegevens ook. Maar we gaan nog veel verder. Samen met de andere horeca-adviseurs van Kanters doe ik namelijk continu onderzoek om de algemene cijfers aan te vullen. En dan zodanig aan te vullen dat dit leidt tot cijfers waar we wel écht mee kunnen benchmarken. Waarmee we jou écht kunnen vertellen waar jouw verbeterpunten liggen en waar je het al goed doet. Vergeleken met de beste concurrenten. Natuurlijk.

Ons continue onderzoek richt zich op het vullen van de onderstaande drie benchmarkdatabases met de juiste cijfers:
1. een database met gegevens over alle 68.000 Nederlandse horecaondernemingen,
2. eentje met de reviews van de belangrijkste Nederlandse reserveringssites, en
3. een database met gegevens over het koopgedrag van 8 miljoen Nederlandse huishoudens.

Alle beschikbare gegevens vergelijk ik dus met jouw eigen gegevens. En zo kan ik je uitstekend adviseren over jouw verbeterpunten.

Te mooi om waar te zijn? Nee hoor! Mijn resultaten en dus de resultaten van mijn klanten spreken voor zich! Rendementsverbeteringen van 20% zijn eerder regel dan uitzondering.

Neem contact met me op zodat ik je verder kan helpen.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl