Coronamaatregelen en een nieuw horecaconcept: jouw mogelijkheden!

Midden maart vertelde onze Premier Mark Rutte dat de horeca gesloten zou worden vanwege de uitbraak van het Coronavirus. Dat was en is natuurlijk een ramp voor de horeca. De maandag erna heb ik direct al mijn klanten gebeld om te vragen hoe het ging. De eerste behoefte bleek het veiligstellen van liquiditeit te zijn. Ik kon hen daarbij helpen door afspraken te maken met bijvoorbeeld brouwerijen, voedselleveranciers, geldschieters zoals banken, huurbazen en andere leveranciers. Ons voorstel was om de betalingen voor een aantal maanden uit te stellen. Dat is in vele gevallen gelukkig gelukt.

Coronamaatregelen tegen gemiste omzet

Na een kleine twee weken werden de Coronamaatregelen aangekondigd en heb ik klanten geholpen met inschrijven voor de regelingen.
Op dit moment richt ik me vooral op compensatie van gemiste omzet. Maar toch zijn we ook alweer bezig met mogelijkheden waarin we ons richten op het genereren van extra omzet in de situatie dat alles weer ‘normaal’ is. Denk bij Coronamaatregelen voor compensatie gemiste omzet aan:

NOW – Tegemoetkoming in loonkosten
TOZO – Inkomensondersteuning en leningen
TOGS – Eenmalige gift van € 4.000
BMKB-C – Betalingsuitstel en lagere rente
Banken – Uitstel op aflossen lening
Leveranciers – Uitstel van betalingen, betalingsregelingen, kortingen, afstel van betalingen, omruilen verlopen goederen
Verhuurders – Uitstel van huurbetalingen, huurkorting en zelfs afstel van betaling
Belastingdienst – In overleg met belastingdienst uitstel van belastingbetaling

Op de site van de belastingdienst vind je meer informatie over de afzonderlijke regelingen  
Een eerder blog ging dieper in op de vraag welke Coronamaatregelen er zijn en hoe je deze aanvraagt.

Positionering verbeteren

Nadat de liquiditeit veiliggesteld was en de Coronamaatregelen aangevraagd waren, kregen ondernemers de tijd om te werken aan de zaak en het verbeteren van hun marktpositie voor als de zaak weer open ging.

Ondernemers werkten aan uiteenlopende projecten zoals:

  • Doorlichten van kosten om een betere kostenstructuur te realiseren en rendement te verhogen;
  • Marktkansen onderzoeken om meer gasten te verleiden, besteding te verhogen en daarmee omzet te verbeteren;
  • Trainen van medewerkers in bijvoorbeeld gastvrij gedrag of kennis over wijn-spijscombinaties;
  • Duurzaamheidsscan om afvalstromen te verminderen, het gebouw te isoleren en energiekosten te verlagen.

Kijk hier eens hoe je je horecakosten kunt doorlichten en betere horecaresultaten kunt behalen. 

1,5 meter restaurants: dé oplossing voor de horeca tegen Corona?

Rond april bleek dat de anderhalve meter samenleving ook voor de horeca gaat gelden. Op zich logisch om doordacht om te gaan met hygiëne en veiligheid om de gezondheid van gasten en medewerkers te waarborgen. Maar, dit had wel als consequentie dat we moesten nadenken over het benutten van de capaciteit van restaurants en de werkprocessen die aangepast moeten worden. In de blog die ik hierover schreef samen met onze interieurarchitect Marike Groenewegen van MetMarike en onze marketingstrateeg Rob Smith van L5 kwamen met name de volgende 1,5 meter aspecten aan bod:

  • Intekenen van tafels, stoelen, schermen, looprichting en routing;
  • Manieren om veilig uit te serveren van dranken en gerechten;
  • Samenwerken in de keuken en achter de bar op 1,5 meter;
  • Schone en veilige toiletten en wastafels voor gasten waarborgen;
  • Reserveren, gezondheidsscan, ontvangen en placeren van gasten;
  • Terrasindeling en noodmaatregelen voor het geval dat het gaat regenen.

Als je dit artikel wilt lezen, kijk dan hier even.

Een nieuw horecaconcept en nieuwe afzetkanalen

Ondanks het doordacht uitdenken van 1,5 meter restaurants was de onvermijdelijke conclusie dat wij met z’n allen nog maar 30% tot 50% van de capaciteit van restaurants kunnen gebruiken. Dat betekent dus ook een groot omzetverlies. Dit leidde tot de situatie dat 80% van de horecaondernemers hun vaste lasten niet meer zouden kunnen betalen na opening.

Een effectieve manier om het probleem op te lossen is de gemiste omzet te compenseren met, al dan niet, nieuwe producten die via nieuwe afzetkanalen bij de huidige gastendoelgroep worden geleverd. Het is belangrijk dat de kern, het DNA van jouw horecaconcept tijdens een crisisperiode overeind blijft staan. De zichtbaarheid van jouw positieve imago gaat na de crisisperiode zorgen dat gasten snel weer terugkeren naar jouw restaurant omdat ze je zijn blijven zien en jouw maaltijden zijn blijven gebruiken. Dat wekt het vertrouwen dat je je zaakjes goed op orde hebt, waardoor gasten met een gerust gevoel naar jouw 1,5 meter zaak komen. Bovendien geloven jouw gasten in de maatregelen die jij neemt om de gezondheid en veiligheid van gasten en medewerkers te waarborgen.

Nieuwe horecaconcepten

Nieuwe horecaconcepten

Lunch for the Brain On Air – voor een nieuwe horecaconcept

Veel van onze klanten zijn gewend om bij ons aan te schuiven tijdens een “Lunch for the Brain” om nieuwe horecaconcepten te bedenken. Wij helpen klanten nu aan nieuwe doordachte concepten in een digitale versie van “Lunch for the Brain” genaamd “Lunch for the Brain On Air”. Hoe kan het ook anders? Uiteraard bereiden we de conceptontwikkeling voor met een doorlichting van jouw situatie en actuele horecadata. Wij gaan dus goed voorbereid vanuit onze studio met jou en jouw medewerkers, gasten en andere stakeholders tijdens de lunch aan de slag. We ontwikkelen tijdens deze “Lunch for the Brain On Air” op gestructureerde wijze het verlengde horecaconcept met een gastvrijheidsbeleving in de thuissituatie. Oh ja en de lunch? Die sturen wij gewoon op.

Een eerder blog uit 2018 is zeker nog actueel voor het bereiken van nieuwe doelgroepen

Verlenging van horecaconcept naar thuissituatie

Naast het vinden en inrichten van nieuwe afzetkanalen zal er uiteraard ook een product geleverd gaan worden. Daarbij zal het soort producten en de daarbij behorende gastvrijheidsbeleving van jouw horecazaak zo dicht mogelijk bij het fysieke concept moeten liggen om geen concessies te doen aan jouw imago, naamsbekendheid en het verwachtingspatroon van gasten. We hebben bijvoorbeeld een klant geholpen om zijn concept van een luxe restaurant te transformeren naar een thuisbezorgservice waarbij de maaltijden worden geserveerd op een keurig gedekte tafel in huis.

Onderscheidende maaltijdbezorging

Naast de eigen bedrijfsidentiteit wil je natuurlijk ook onderscheidend zijn ten opzichte van andere bezorgdiensten. Bovendien wil je een serieus alternatief zijn voor kant-en-klaarmaaltijden uit supermarkten zodat je jouw “verlengde horecaconcept” ook in de toekomst kunt gebruiken als groeimodel. Uiteraard kun je met een thuisbezorgservice waar maaltijden op restaurantniveau worden geserveerd niet de prijs van een kant-en-klaarmaaltijd uit de supermarkt vragen. Dat geeft ook niet. Gasten zijn absoluut bereid om een hogere prijs te betalen als de kwaliteit en de service beter is.

Een voorbeeld hiervan: een van mijn klanten bedacht het concept om zijn maaltijden met een foodtruck aan huis te serveren. Hij bereidt het voorgerecht voor en serveert dit uit, compleet met servies, bestek, servetten en dergelijke. Terwijl zijn gasten het voorgerecht nuttigen, bereidt hij het hoofdgerecht live in zijn foodtruck voor, in het zicht van de gasten. En tijdens het serveren van het hoofdgerecht laat hij direct het nagerecht achter. Zo serveert deze echte horecaondernemer ongeveer 5 huishoudens á 4 personen per avond met een gemiddelde besteding van € 60,- per couvert. Tel uit je winst!

Een leuke blog over over meer onderscheidend vermogen

Gastvrijheidsbeleving in de thuissituatie als verlenging van horecaconcept

Mijn advies voor horecaondernemers die kampen met een te lage omzet als gevolg van de Coronamaatregelen:

  • Neem contact op om een “Lunch for the Brain On Air” in te plannen;
  • Ontdek nieuwe afzetkanalen;
  • Creëer een horecaconcept dat jouw gerecht en horecabeleving & -imago aan huis serveert
  • Zorg dat jouw bezorgservice zich onderscheidt van andere bezorgservices;
  • Creëer het concept dusdanig dat je nu omzet kan compenseren en het concept na de crisis als groeimodel kan gebruiken.

Kanters Horeca Advies helpt je er graag mee!

Wil jij eens van gedachten over jouw mogelijkheden om gebruik te maken van de Coronamaatregelen? En wil je samen met mij nadenken over jouw mogelijke nieuwe horecaconcepten? Bel me dan gewoon eens (078-63.006.05) of mail (info@kantershorecaadvies.nl). Natuurlijk kun je ook op www.kantershorecaadvies.nl kijken voor nog meer inspiratie. Ook zul je daar nog veel meer interessante onderwerpen vinden waar je zeker iets aan hebt.