Concurrentieanalyse en marktontwikkeling in de horeca. Of hoe zorg ik voor onderscheidend vermogen voor mijn horecazaak?

Ideeën over een nieuwe horecazaak, een nieuw horecaconcept of een nieuwe doelgroep. Ik weet zeker dat jij als horecaondernemer daar vaak over nadenkt. En dat je wilt weten of jouw idee wel echt goed is. En of je je met die plannen wel voldoende onderscheidt van de concurrentie.

Wat jij daarvoor nodig hebt, is een goede concurrentieanalyse.

Dit is de derde blog in een reeks over marktontwikkeling. Eerder zijn marktontwikkeling in het algemeen en marktontwikkeling aan de vraagzijde van de markt beschreven. Deze blog richt zich vooral op de aanbieders die een nieuw horeca-idee op de markt willen zetten.

Het belang van goede cijfers voor een concurrentieanalyse

Dus, hoe krijg jij het inzicht dat je nodig hebt om je ideeën te onderzoeken? Wat je moet weten, is dat ik al sinds 2010 gegevens verzamel over bijna alle horecazaken in Nederland. Niet alleen contactgegevens natuurlijk maar ook over zaken als:

  • Het horecaconcept en de menukaart
  • De gemiddelde besteding en het aantal gasten
  • Het aantal couverts en waarderingscijfers van gasten
  • Financiële cijfers en aantallen medewerkers
  • Oppervlaktes, enzovoort

Ik kan dus bijvoorbeeld per postcodegebied zien hoeveel horecazaken er zijn. En ook hoe ze draaien. Daardoor kan ik jou uitstekend helpen met je concurrentieanalyse. Zo kan ik verantwoord onderzoek doen naar de haalbaarheid van jouw ideeën. Bovendien kunnen we de ideeën snel aanpassen. Bijvoorbeeld om jouw onderscheidend vermogen op de lokale markt te vergroten. Door deze concurrentieanalyse weet je trouwens ook gelijk welke Unique Selling Points je het best kunt benadrukken om je te onderscheiden van de concurrentie.

Concurrentieanalyse ook SWOT-analyse

Ook jouw sterke/zwakke punten en kansen/bedreigingen zijn belangrijk!

 

Te mooi om waar te zijn? Nee hoor, echt niet! Laat mij maar eens aan jou zien wat de mogelijkheden zijn in de praktijk. Dit is echt een hele mooie manier om jouw horecaconcept goed af te stemmen op jouw omgeving en doelgroep. En trouwens, ook niet onbelangrijk, ik beheer deze concurrentiegegevens zelf. Daardoor kan ik de gewenste gegevens en de verbanden daartussen heel snel op papier krijgen. En kan ik jou dus snel helpen om je van de concurrent te onderscheiden!

 

 

 

Onderscheidend vermogen creëren

Ik doe bij Kanters Horeca Advies veel op het gebied van onderscheidend vermogen creëren. Dit valt allemaal onder marktontwikkeling. Denk aan diensten als:

  • een marktonderzoek en een communicatieplan
  • een strategisch beleidsdocument
  • een financieringstool en een rekenmodel
  • een samenwerkingsverband of een nieuw horeca-aanbod

    Concurrentieanalyse gasten vragen

    Concurrentieanalyse: gasten vragen over menukaart

Het doel is altijd een aantrekkelijk horeca-aanbod creëren. Dat is een aanbod dat gasten willen afnemen. Het moet dan kwalitatief in orde zijn. Ook moet het voor de juiste prijs worden aangeboden en moet de communicatie met de gasten goed zijn. En zo zijn er nog veel meer eisen.

Zo’n nieuw aantrekkelijk horeca-aanbod kan eenvoudig zijn. Maar soms is het nodig om een totaal nieuwe standaard in de markt te zetten. Dan gaat het dus niet meer om eenvoudig horeca-aanbod. In zo’n geval werk ik samen met diverse partijen. En praat ik ook veel met de toekomstige gasten om de kans op succes te maximaliseren. De toegevoegde waarde van deze gasten is natuurlijk enorm. Want waarom zou je alleen maar denken over wat deze consumenten van jouw aanbod kunnen vinden. Je kunt het ze toch ook gewoon vragen?!

 

 

 

Concurrentieanalyse en wat dat voor jouw ideeën betekent

Wil jij ook weten of jouw nieuwe idee haalbaar is? En wil je dat laten onderzoeken door jouw lokale concurrenten te  onderzoeken? Met behulp van actuele en zeer uitgebreide cijfers over vrijwel alle horecazaken in Nederland? En wil je vooral je onderscheidend vermogen vergroten? En zo een aantrekkelijk horeca-aanbod op de markt aanbieden?

Dan ben ik je man. Neem contact met me op zodat ik je verder kan helpen. Dan vertel ik je meer over bovenstaande cijfers maar ook mijn werkwijze. En modellen waar ik gebruik van maak zoals het Vijfkrachtenmodel van Porter.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

De blogs die in deze weken verschijnen, gaan over diverse aspecten van marktontwikkeling. Lees hier de eerdere blogs
Marktontwikkeling in de horeca – hoe je meer gasten krijgt!
Marktontwikkeling – investeren zonder risico?