Marktontwikkeling horeca zonder risico door goed marktonderzoek

Alle goede horecaondernemers denken regelmatig na over marktontwikkeling in hun horeca. Oftewel, hoe zij nieuwe horecazaken kunnen starten. Of nieuwe doelgroepen kunnen bereiken. Want stilstand is achteruitgang. Maar hoe zet je iets op de juiste manier in de markt? Ga je alleen op je gevoel af met een kans dat je het achteraf toch niet goed gezien hebt? Of zoek je advies van een ervaren horeca-adviseur. Eentje die de beschikking heeft over de juiste gegevens en cijfers om jouw gevoel te onderbouwen. Of te voorkomen dat je een dure fout maakt natuurlijk.

Dit is de tweede in een reeks blogs over marktontwikkeling. De eerste beschreef marktontwikkeling in brede zin. Deze blog gaat dieper in op marktontwikkeling aan de vraagzijde en dan vooral de risico’s.

Wat is marktontwikkeling in de horeca?

De vorige blog is weer goed ontvangen en levert ook weer hele leuke nieuwe contacten op. Zo werd ik gebeld door Gerard T. Hij wilde graag meer weten over risico’s die horen bij het ontwikkelen van een nieuwe markt of doelgroep. Nu zijn er verschillende definities van marktontwikkeling. En om er zeker van te zijn dat wij het over hetzelfde hebben, gaf ik hem de mijne.

Marktontwikkeling - nieuwe activiteiten

Marktontwikkeling – behalve diner nu ook lunch!

 

‘Marktontwikkeling is het ontwikkelen van nieuwe markten en/of doelgroepen voor bestaande producten. Een voorbeeld hiervan. Als je een restaurant hebt dat alleen gasten op locatie ontvangt dan kun je overwegen om ook gerechten te gaan bezorgen. Of te laten afhalen. Met dezelfde fysieke keuken kun je dan meer gasten bedienen’. Ik gaf ook het volgende voorbeeld, ‘of als je alleen diners aanbiedt, kun je je markt ontwikkelen door ook lunches aan te bieden. Enzovoort, enzovoort’.

 

 

Risico’s marktontwikkeling

‘Wat je vaak ziet, is dat zowel aanbieders als consumenten op de horecamarkt onzeker zijn. Dat is logisch want zeker een horecaondernemer kan grote risico’s lopen. Hij schrikt vaak terug als hij grote investeringen moet doen zonder dat bekend is hoeveel het oplevert. Ook de consument is trouwens vaak wat onzeker. Want stel dat het eten tegenvalt bij dat nieuwe restaurant dan is dat toch weer zonde van het geld. Aan dit soort onzekerheid kun je trouwens vrij makkelijk iets doen door de drempel te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan een kortingsbon die geldig is in de eerste maand na opening. En zo zijn er meer leuke acties te bedenken. Dit werkt in de praktijk prima’, ga ik verder.

Onderzoek biedt zekerheid

‘Kun je andere voorbeelden noemen, vraagt Gerard’. ‘Jazeker,’ reageer ik. ‘Er is nog veel meer mogelijk om de onzekerheid te verminderen. Zeker aan de kant van de horecaondernemer die het meeste risico loopt. Wat je daarvoor moet weten Gerard, is dat het Nederlandse publiek heel goed in kaart is gebracht als het gaat om de wensen op horecagebied.

Bij Kanters Horeca Advies maken we bijvoorbeeld gebruik van uitgebreide databases. Daardoor weten we heel veel over de consument. Zoals grootte van de doelgroep en wensen ten aanzien van eten & drinken. Zelfs wensen over muziek en inrichting zijn bekend. En dat per postcodegebied, dus ook jouw postcodegebied! Daardoor kan ik de plannen van ondernemers goed doorrekenen met de juiste cijfers. En dan blijkt dat het plan haalbaar is of niet. Natuurlijk is het leuk als een plan ook goed uit de verf komt als het doorgerekend is. Maar als een plan niet haalbaar blijkt te zijn, zijn ondernemers vaak net zo blij omdat ik heb kunnen voorkomen dat er zinloos geïnvesteerd wordt’.

Kanters Horeca Advies onderzoekt meer

Ik zit duidelijk op mijn praatstoel maar horecacijfers is ook één van mijn favoriete horeca-adviesonderwerpen. Daarom vertel ik over onze databases: ‘de cijfers daarin zijn heel goed bruikbaar als het gaat om het grotere geheel. Toch kan het nodig zijn om verfijningen aan te moeten brengen. Stel dat het om een totaal nieuw horecaconcept gaat. Dan geven de bekende cijfers een goede basis maar dan moet er ook verder onderzocht worden.

Marktontwikkeling - nieuwe doelgroepen

Marktontwikkeling – koffie bezorgen financieel haalbaar? Marktonderzoek!

 

 

Wat je dan kunt doen, is letterlijk in gesprek gaan met je nieuwe doelgroep. En ze vragen stellen over belangrijke onderdelen in dat nieuwe concept. Zo kom je er achter wat jouw doelgroep wel en niet belangrijk vindt. Hoeveel het ze waard is enzovoort enzovoort. Deze gesprekken leveren vaak bijzonder waardevolle gegevens op over de haalbaarheid van de plannen. Ook kun je denken aan een proefpanel om nieuwe gerechten en smaken te laten beoordelen. En inmiddels zijn er ook bruikbare rekenmodellen beschikbaar maar dat voert te ver om in deze blog te beschrijven. Als je meer over dit soort horeca-onderzoek wilt weten dan help ik je graag verder’.

Marktontwikkeling in horeca kan dus niet zonder goed onderzoek

Nadat we een vervolgafspraak hebben gepland, besluit ik ons gesprek met het volgende: ‘goed marktonderzoek doen is altijd belangrijk. Of je nu aan marktontwikkeling in goede of slechte tijden wilt doen. Omdat je zo de risico’s goed kunt herkennen en een veel beter idee krijgt van de financiële haalbaarheid van de plannen. In ons volgende gesprek zal ik je mooie voorbeelden van bijvoorbeeld doelgroepen in postcodegebieden laten zien. Dan krijg jij er ook meer gevoel bij Gerard’.

Wil jij, net als Gerard, ook weten hoe je jouw risico’s kunt verminderen door goed marktonderzoek uit te voeren? Wil je weten hoe veel wij weten van potentiële gasten? En hoe Kanters Horeca Advies die cijfers nog verder kan verfijnen? Neem contact met me op zodat ik je verder kan helpen.

Kanters Horeca Advies – Dennis Oemar Said
T 078 630 0605
E info@kantershorecaadvies.nl
W www.kantershorecaadvies.nl

In de blogs van vorige week en de komende weken, gaan we in op diverse aspecten van marktontwikkeling in de horeca.